Op 21 juni werd VLM Airlines failliet verklaard. Het was verrassend nieuws, want eind oktober 2014 was de onderneming gratis in handen gekomen van de Brit Arthur White. Die kreeg een vennootschap met een schuldenvrije balans, met daar bovenop nog eens twaalf Fokker 50-vliegtuigen.
...

Op 21 juni werd VLM Airlines failliet verklaard. Het was verrassend nieuws, want eind oktober 2014 was de onderneming gratis in handen gekomen van de Brit Arthur White. Die kreeg een vennootschap met een schuldenvrije balans, met daar bovenop nog eens twaalf Fokker 50-vliegtuigen.Maar na een wild expansiebeleid, met lijnvluchten die nauwelijks volk lokten, vloog VLM Airlines in geen twee jaar naar een overgedragen verlies van ruim 18 miljoen euro. Tot aan het faillissement begin deze zomer werd nog eens een nettoverlies van 6,3 miljoen euro geboekt.Door het faillissement kunnen de drie curatoren voorlopig niet aan hun zomervakantie denken. Hoofdcurator Frans De Roy sprak half juli bij het persagentschap Belga krasse taal. "VLM Airlines is failliet gegaan door mismanagement en verkeerde strategische beslissingen." Toch is dat momenteel niet de belangrijkste kopzorg, meldt collega-curator Jan Loyens (LVV Advocaten) in een gesprek met Trends.Loyens: "We hebben een aantal dingen in kaart gebracht. Het is onbegrijpelijk waarom VLM naar bestemmingen vloog met nauwelijks passagiers, en tegen bijzonder lage prijzen. Maar dat is vandaag niet onze grootste bekommernis. We willen zo snel mogelijk een valabele kandidaat-overnemer vinden."Loyens: "Niet alle kandidaten maken evenveel wind. We hebben vijftien potentiële overnamekandidaten voor VLM Airlines. Het zijn in hoofdzaak buitenlanders. Maar niet alle kandidaten willen de luchtvaartmaatschappij in zijn geheel overnemen. Sommige willen enkel landingsrechten op bepaalde luchthavens. Andere kandidaten azen alleen op bepaalde wisselstukken voor vliegtuigen."Loyens: "Enkel buitenlandse en minder gekende. Het zijn niet de grote jongens. We benadrukken dat Deurne als luchthaven duidelijk troeven heeft. De lijnvluchten naar Hamburg en Londen kunnen opnieuw een succes worden."Loyens: "Sommige kandidaat-overnemers willen duidelijk meer banen redden, maar daarom niet de volledige 140 die nog overblijven. Maar het komt er nu vooral op aan zo snel mogelijk een doorstart te maken. Hoe langer de vijf nog vliegwaardige Fokker 50-toestellen van VLM Airlines aan de grond blijven staan, hoe minder ze waard worden. Die toestellen moeten vliegen, ook in functie van het onderhoud, om bijkomende onderhoudsbeurten te vermijden. En om het vliegend personeel en de technische staf van VLM te behouden, die noodzakelijk zijn bij een overdracht van de activiteiten in Deurne. Kortom, we willen VLM Airlines zo snel mogelijk verkopen."