Vendis verrijst uit Mitiska

Terwijl Mitiska een bestaan in het verborgene leidt, staan drie oudgedienden van het investeringsvehikel met Vendis Capital op eigen benen. Met hun eerste fonds, met een investeringswaarde van ruim 111 miljoen euro, willen ze de Mitiska-geschiedenis nog eens over doen.

Toen Luc Geuten het investeringsvehikel Mitiska van de beurs haalde en omvormde tot de patrimoniumvennootschap die het vandaag is, hadden Michiel Deturck, Willem Van Aelten en Cedric Olbrechts de keuze. Ofwel zochten ze een andere job, ofwel bleven ze samen en probeerden een gelijkaardig project op te zetten. Het werd het tweede. De ervaring en sectorkennis hadden ze al, de fondsen niet. In 2009 starten ze hun fundraising en vandaag kunnen ze bogen op een fonds waarvoor 111,5 miljoen euro is toegezegd.

Na Vendis I, komt Vendis II Met dat fonds willen ze – net als Mitiska destijds – participaties nemen in de sector van de retail en consumerbrands, met een focus op België, Nederland en Frankrijk. Zelfde team, zelfde niche; de parallellen met hun vroegere biotoop zijn voor de hand liggend. Toch is er een groot verschil: Mitiska was een investeringsmaatschappij, Vendis is een closed-endfonds. En dat creëert een andere dynamiek. “Mitiska had een quasi onbeperkte levensduur”, zegt partner Michiel Deturck. “Vendis heeft een typische private-equitystructuur, met een looptijd van tien jaar. We denken aan acht tot tien participaties, in een tempo van een tweetal per jaar.” Indien alles volgens plan verloopt, kan er vanaf 2014 gedacht worden aan de fundraising voor Vendis II, een tweede fonds met dezelfde focus.

De investeringsmanagers van Vendis beheren nog de portfolio van Mitiska, met vier participaties: Cassis/Paprika (mode), Fatboy (design), Helixir (smoothies) en Fun (speelgoedketen). “Die bedrijven volgen we verder op, maar er is geen deadline om te desinvesteren. Indien er zich opportuniteiten voordoen, dan bekijken we ze. Maar er is geen druk, noch een opdracht.”
De portefeuille van Vendis oogt nog relatief bescheiden, met deelnemingen in Pranarom (aromatherapie), Eyes & More (optiekketen) en ZEB (mode). Voorlopig zit er niks concreets in de pijplijn, al ligt er wel heel wat op tafel om te bestuderen, zegt het trio.

Specialisatie is trend Vendis profileert zich als een gespecialiseerd fonds in de private-equitywereld, waar nog vaak generalisten aan het werk zijn. “De trend naar specialisatie is ingezet, en zal enkel aan belang winnen”, denkt Deturck. Vendis kijkt naar ondernemingen die niet volledig verkocht worden, met een waarde van 10 tot 150 miljoen euro.

Het volledige profiel leest u deze week in Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content