Van Hool bouwt fabriek in buitenland, bonden ongerust

Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt gaat de komende jaren 510 bussen bouwen voor de Amerikaanse markt. Het bedrijf start ook een nieuwe fabriek op in het buitenland. De vakbonden in België zijn er niet gerust op.

De 510 bussen die Van Hool gaat bouwen, bestaan uit 210 ‘coaches’ die in België zullen worden gebouwd, en 300 ‘lagekostenvoertuigen’, waarvoor een nieuwe fabriek wordt opgestart. Waar de nieuwe vestiging wordt opgestart, is op dit moment nog niet duidelijk. De busbouwer, die de plannen donderdag bekendmaakte tijdens een ondernemingsraad, beslist daarover later deze maand.

Loonkosten

De productie van ‘lagekostenbussen’, een steeds populairder segment in de VS, is in België niet mogelijk door de hoge arbeidskosten, luidt het. Toch moet Van Hool naar eigen zeggen aanwezig zijn in dat segment: ‘Zonder deze belangrijke buitenlandse investering (in een fabriek voor lagekostenvoertuigen, nvdr) dreigde, op korte termijn, Van Hools aanwezigheid op de Amerikaanse markt in het gedrang te komen,’ aldus Filip Van Hool, uitvoerend bestuurder van het bedrijf.

Dankzij dat lagekostencontract kon Van Hool ook een tweede contract – voor 210 coaches – binnenrijven. Die zullen in België worden gebouwd, benadrukt de busbouwer. De aankondigingen van donderdag zouden geen impact hebben op de tewerkstelling in België. Van Hool stelt wereldwijd meer dan 4.000 mensen tewerk, hoofdzakelijk in productievestigingen in Koningshooikt en Bree.

Vakbonden ongerust

Hoewel de bonden begrip tonen voor de beslissing van de directie om in het buitenland bussen te bouwen, heerst de ongerustheid. ‘De deur naar lagelonenlanden is opengezet. Daar zit een gevaar in,’ zegt secretaris Hans Vaneerdeweg van ABVV Metaal. Bij Luk De Bock, secretaris bij ACV Metea, weerklinkt dezelfde ongerustheid: ‘Dit is een begin, dat is duidelijk. We hebben vragen over de lange termijn.’ De Bock wil een grondig gesprek met de directie over het ‘beperken van de outsourcing tot een absoluut minimum’. (Belga/BO)

Geen verrassing
De aankondiging op de ondernemingsraad komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Topman Filip Van Hool uitte al in oktober 2011 in een interview zijn bezorgdheid over de stijgende loonlasten in België. Die kunnen leiden tot een verhuis van productie uit eigen land, klonk het toen. ‘Verhuizen is geen taboe meer’, zei Van Hool aan Trends.

De woorden misten hun effect niet, en leidden tot een korte stakingsaktie, een N-VA-interpellatie in het Vlaams Parlement, en een bijkomende waarschuwing over de hoge loonlasten in België door Volvo Cars-topman Geert Bruyneel. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) trok meteen naar Koningshooikt, waar Van Hool is gevestigd, voor een gesprek.

Dat Van Hool alle zeilen bijzet om het order van 510 bussen te verzekeren, is logisch. Noord-Amerika is voor Van Hool de tweede thuismarkt. Het bedrijf won trouwens het voorbije jaar al diverse forse contracten voor de levering van dubbeldekkerbussen voor langeafstandsverkeer tussen grote steden. Van Hool is de enige constructeur op de Amerikaanse markt met dubbeldekkers. (Be.L.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content