Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt heeft in 2018 een omzet van 558 miljoen euro geboekt, de tweede hoogste omzet ooit. Maar de bedrijfswinst daalde naar 14,9 miljoen euro. Dat heeft te maken met de zwakke dollar die een negatief effect had van 4,9 miljoen euro, extra investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O) en de uitbreiding van de afdeling naverkoop. 'Onze brutomarge lag wel hoger dan in 2017', zegt topman Filip Van Hool woensdag in De Tijd.

De Belgische vestiging, die op hoogtechnologische touringcars focust, leed vorig jaar een verlies van 850.000 euro. Volgens Van Hool een gevolg van de lagere productie, de hoge loonkosten, 4 miljoen meer O&O-kosten en de opstartkosten in de VS. Alle winst komt uit Macedonië, waar voor het eerst meer bussen werden gebouwd dan in ons land. 725 stuks om precies te zijn, bijna dubbel zoveel als in ons land.

De fabriek in Skopje in Macedonië mag volgens De Tijd ook veertig hoogtechnologische waterstofbussen voor Duitsland bouwen, enkel de waterstofcellen worden in Koningshooikt geïnstalleerd.

Hoewel de fabriek in Macedonië steeds meer opdrachten krijgt, ziet het er op korte termijn evenwel niet naar uit dat de vestiging in Koningshooikt overbodig wordt. 'Ik kan geen werkzekerheid garanderen, maar we zijn lokaal verankerd, we blijven hier een grote werkgever, we houden hier een belangrijke activiteit en het kenniscentrum ligt in België', zegt Van Hool in De Tijd.