De actie volgt op onderhandelingen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao) over de lonen en premies van het cabinepersoneel. Een laatste bemiddelingspoging tussen de personeelsvertegenwoordigers en de directie 'heeft niet tot de verhoopte oplossingen geleid', zeggen de bonden.

De vakbonden klagen aan dat Ryanair, dat ongeveer 650 werknemers telt in België, 'weigert te investeren in een personeelsbeleid'. Zo is er geen hr-dienst in België, luidt het. Lonen zouden niet correct worden uitbetaald. 'Sommige personeelsleden die bijvoorbeeld wegens zwangerschap niet meer mogen vliegen, zitten al maanden zonder loon of uitkering', zegt ACV-vakbondsman Hans Elsen.

In 2018 aanvaardde de Ierse maatschappij onder druk van de vakbonden de toepassing van de Belgische arbeidswetgeving, en ze stelde een personeelsdirecteur met kennis van de lokale wetgeving aan. Die is al niet meer in functie. Bovendien is een in de lente van 2019 afgesloten cao voor het boordpersoneel eind maart vervallen. Die voorzag in een vast maandinkomen, los van het aantal uitgevoerde vluchten.

Volgens de vakbond krijgt 75 procent van het boordpersoneel het sectorieel minimumloon. 'Ze werken op feestdagen, weekends, vroege en late uren voor een schamele 2.000 euro bruto, terwijl Ryanair in Charleroi een winstmarge heeft van 30 procent', klinkt het.

De piloten doen niet mee aan de staking, maar ook voor hen lopen er onderhandelingen. Begin april waarschuwde CNE-vakbondsmand Didier Lebbe nog dat dat de sociale vrede ook bij hen niet zeker is.

De laatste staking bij Ryanair in België dateert van september 2018. Toen legde het personeel vier dagen het werk neer, waardoor 172 vluchten werden geschrapt of vertraagd. De maatschappij bereikte onlangs een akkoord met consumentenorganisatie Test Aankoop over de schadevergoeding voor de zowat 33.000 passagiers die toen getroffen werden

De actie volgt op onderhandelingen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao) over de lonen en premies van het cabinepersoneel. Een laatste bemiddelingspoging tussen de personeelsvertegenwoordigers en de directie 'heeft niet tot de verhoopte oplossingen geleid', zeggen de bonden. De vakbonden klagen aan dat Ryanair, dat ongeveer 650 werknemers telt in België, 'weigert te investeren in een personeelsbeleid'. Zo is er geen hr-dienst in België, luidt het. Lonen zouden niet correct worden uitbetaald. 'Sommige personeelsleden die bijvoorbeeld wegens zwangerschap niet meer mogen vliegen, zitten al maanden zonder loon of uitkering', zegt ACV-vakbondsman Hans Elsen. In 2018 aanvaardde de Ierse maatschappij onder druk van de vakbonden de toepassing van de Belgische arbeidswetgeving, en ze stelde een personeelsdirecteur met kennis van de lokale wetgeving aan. Die is al niet meer in functie. Bovendien is een in de lente van 2019 afgesloten cao voor het boordpersoneel eind maart vervallen. Die voorzag in een vast maandinkomen, los van het aantal uitgevoerde vluchten. Volgens de vakbond krijgt 75 procent van het boordpersoneel het sectorieel minimumloon. 'Ze werken op feestdagen, weekends, vroege en late uren voor een schamele 2.000 euro bruto, terwijl Ryanair in Charleroi een winstmarge heeft van 30 procent', klinkt het.De piloten doen niet mee aan de staking, maar ook voor hen lopen er onderhandelingen. Begin april waarschuwde CNE-vakbondsmand Didier Lebbe nog dat dat de sociale vrede ook bij hen niet zeker is. De laatste staking bij Ryanair in België dateert van september 2018. Toen legde het personeel vier dagen het werk neer, waardoor 172 vluchten werden geschrapt of vertraagd. De maatschappij bereikte onlangs een akkoord met consumentenorganisatie Test Aankoop over de schadevergoeding voor de zowat 33.000 passagiers die toen getroffen werden