Urbain Van Boven (Capgemini) aan de vrouwen: ‘Don’t be afraid’

© Jelle Vermeersch
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De baas van ICT-integrator Capgemini Belgium wil meer vrouwen in het vak. “Een hogere ratio aan vrouwen brengt een betere cultuur en een betere mentaliteit. Ik doe een oproep aan alle studentes: don’t be afraid. Dit is echt een boeiend beroep.”

Urbain Van Boven is elf jaar CEO van Capgemini Belgium, dat 107 miljoen omzet draaide en ruim 700 werknemers telde in 2012. Hij worstelt met de typisch Belgische handicaps: de automatische loonindexering en de relatieve kleinschaligheid van zijn markt. “Die automatische indexkoppeling is een algemene klacht onder de collega’s in Agoria. Als je daarmee aankomt bij je klanten, antwoorden die: daar wou ik het juist eens over hebben, over extra korting”.

Door de jaren heen heeft hij de informatica naar India en andere lagelonenlanden zien verschuiven. “Wij hebben een tekort, terwijl er in India honderdduizenden brains per jaar beschikbaar komen.”
Een soepeler regelgeving zou helpen, vindt hij. “Arbeidsflexibiliteit, zeker voor vrouwen, is belangrijk. Om het plat te zeggen: het kan mij geen bal schelen wanneer iemand werkt. Wat telt, is of een vooropgesteld resultaat er ligt. Maar iedereen zit met het arbeidsreglement, de arbeidsuren en zo meer. Een koninklijk besluit past dat nu wat aan, maar het is nog verre van genoeg.”

In tegenstelling tot IBM denkt Capgemini er niet aan om structureel meer werk via internet uit te besteden aan zelfstandigen en zelf het personeel in te krimpen. “In 2005-2006 hebben we daarover lang gediscussieerd. We hebben beslist dat niet te doen. Je zet een stuk van je kennis en knowhow buiten de organisatie en je bent niet zeker dat je die gedurende een langere periode – drie tot vijf jaar – kunt mobiliseren. Voorts was onze Indiase operatie toen in volle expansie. De competentie die we hier zouden uitbesteden, konden we daar opbouwen tegen een kostprijs die vier tot zes keer lager lag. Op dit moment is de vraag niet meer aan de orde. Amper 6 tot 7 procent van onze omzet komt van externen.”

U leest het volledige interview deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content