Unilever besliste na een vijandig overnamebod van Kraft Heinz vorig jaar om zijn structuur te herbekijken. Daarbij werd beslist de duale structuur, met hoofdkantoren in Rotterdam en Londen, op te geven. Het nieuwe hoofdkantoor zou in Rotterdam komen.

Het plan zou eind deze maand aan de aandeelhouders worden voorgelegd. 'We erkennen dat het voorstel niet de steun gekregen heeft van een omvangrijke groep aandeelhouders en daarom trekken we het in', zegt Unilever vrijdag.

Een van de gevolgen van de versimpeling zou zijn dat het aandeel uit de hoofdindex van de Londense beurs, de FTSE 100, zou verdwijnen. Beleggers die de index volgen zouden hun aandelen daarmee automatisch verkopen, wat tot een koersdaling zou kunnen leiden. Kenners oordeelden eerder ook al dat het voorstel om het Britse hoofdkantoor van Unilever samen te voegen met dat in Rotterdam een risico is voor de aandelenkoers op de korte termijn.

Het bedrijf zelf denkt nog altijd dat het versimpelen van de structuur de beste reden is om waarde te creëren. Unilever heeft in het portfolio merken als Axe, Dove, Knorr, Magnum en Zwitsal.

Unilever besliste na een vijandig overnamebod van Kraft Heinz vorig jaar om zijn structuur te herbekijken. Daarbij werd beslist de duale structuur, met hoofdkantoren in Rotterdam en Londen, op te geven. Het nieuwe hoofdkantoor zou in Rotterdam komen.Het plan zou eind deze maand aan de aandeelhouders worden voorgelegd. 'We erkennen dat het voorstel niet de steun gekregen heeft van een omvangrijke groep aandeelhouders en daarom trekken we het in', zegt Unilever vrijdag.Een van de gevolgen van de versimpeling zou zijn dat het aandeel uit de hoofdindex van de Londense beurs, de FTSE 100, zou verdwijnen. Beleggers die de index volgen zouden hun aandelen daarmee automatisch verkopen, wat tot een koersdaling zou kunnen leiden. Kenners oordeelden eerder ook al dat het voorstel om het Britse hoofdkantoor van Unilever samen te voegen met dat in Rotterdam een risico is voor de aandelenkoers op de korte termijn.Het bedrijf zelf denkt nog altijd dat het versimpelen van de structuur de beste reden is om waarde te creëren. Unilever heeft in het portfolio merken als Axe, Dove, Knorr, Magnum en Zwitsal.