Stijn Fockedey

‘Twitter is een onvolwassen bedrijf in een mature markt’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Twitter heeft zijn afstraffing op de beurs volledig aan zichzelf te danken. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

Het aandeel van Twitter is de voorbije weken al verschillende keren door de grond gezakt. De netwerksite met een karakterlimiet van 140 tekens heeft nu een waardering van 10 miljard dollar. Ongeveer anderhalf jaar geleden was dat nog 50 miljard. De afstraffing op de beurs heeft Twitter volledig aan zichzelf te danken. Het bedrijf is te vroeg en tegen een veel te hoge waardering naar de beurs getrokken.

Grote concurrent Facebook had ten tijde van zijn beursgang al een heel leger aan commerciële functies uitgebouwd, die ook al een arsenaal aan advertentie-mogelijkheden konden verkopen. Twitter stond bij de beursgang in 2013 commercieel veel minder ver. Op zich zou dat ook geen probleem geweest zijn, mocht het management de verwachtingen hebben getemperd en voor een meer bescheiden waardering zijn gegaan.

Twitter is een onvolwassen bedrijf in een mature markt

Maar de eerste investeerders van Facebook hadden een enorme return gekregen en die van Twitter wilden hetzelfde. Bij die investeerders leefde bovendien het waanbeeld dat Facebook in 2013 stilaan over zijn hoogtepunt was en zeker niet meer cool was bij jongere generaties. En dat Twitter in poleposition zat om die leidersplaats over te nemen of toch op zijn minst tot een bijna even incontournable nummer 2 uit te groeien.

Intussen telt Facebook dagelijks meer dan 1 miljard gebruikers. Twitter heeft ongeveer 300 miljoen actieve profielen, waarvan het gros slechts enkele keren per maand inlogt. Het is dus compleet anders uitgedraaid. Dat hadden het management en de investeerders van Twitter moeten voorzien. Want Facebook was toen al zo dominant in het onlineleven van zijn gebruikers dat die er moeilijk konden vertrekken.

De markt was dus al zeer matuur bij de beursgang in 2013. Bovendien is Twitter een totaal andere dienst, die een kleiner, maar zeer lucratief en invloedrijk publiek van informatiejunks aanspreekt. Dat is moeilijk te veranderen zonder de meest loyale gebruikers kwijt te raken. Stilaan begint bij CEO en mede-oprichter Jack Dorsey het besef te komen dat Twitter zijn ambities moet bijstellen. Maar er is al veel te veel tijd verloren, het bedrijf moet dringend volwassen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content