Twijfel over verkoop van Audi A1 in Duitsland

© belga

Audi Brussels assembleert tot 520 Audi A1-wagens per dag. Het productieritme voor 2011 werd met de helft verhoogd, tot 120.000. Maar de verkoop in Duitsland, een van de grootste afzetmarkten, komt niet op gang.

Vorst is de enige fabriek die de Audi A1 produceert. De kleine stadswagen van Audi in het luxesegment mikt graag op de stedelijke middenklasse, jong van geest en leeftijd.

Sinds augustus 2010 is de wagen te krijgen. “Van de nieuwe auto-inschrijvingen in België heeft de A1 vandaag 1 procent marktaandeel”, meldt Vincent Joye, woordvoerder van D’Ieteren. De beursgenoteerde onderneming is de verdeler voor Volkswagen Groep in België. “Samen met de A3 en de A4 is het de beste verkochte wagen van Audi.”

Duitse twijfel Maar in Duitsland is er twijfel over het succes. Het onderzoeksinstituut Center of Automotive Research (CAR) van de universiteit Duisburg-Essen nam in een recente studie de verkoopcijfers op de Duitse automarkt onder de loep.

In januari verkocht Audi bij onze oosterburen 2076 exemplaren van de A1. Die verkoop stoelt voor een groot stuk op afzet in eigen huis. Dat is onder meer de verkoop aan de werknemers van Volkswagen Groep. Die kunnen de A1 met een korting kopen. Of het kan dat Volkswagen Groep goedkopere autoleningen verschaft aan verwante partijen, zoals de partners van werknemers. Ook dat doet de initiële verkoopprijs dalen. Nog een systeem is de versnelde verkoop als tweedehandse wagen via de dealers. De wagen wordt dan door de dealer gekocht, en meteen als tweedehandse wagen doorverkocht.

Volgens CAR bedroeg het percentage van verkoop in eigen huis in januari 42,4 procent. Na een initiële daling tussen september en november, klimt dat percentage opnieuw. Een gezond cijfer is naar verluidt 10 procent. Wie boven de drempel van 20 procent gaat, presteert slecht. CAR vergelijkt de cijfers van de Audi A1 met de Mini Countryman (van de BMW-dochter Mini). Het percentage van de eigen verkoop bleef sinds september (de wagen wordt sinds juni 2010 verkocht) bijna voortdurend onder de drempel van 20 procent. In januari klom het naar wel naar 27,1 procent. “De consument ziet de Mini veel meer als een unieke wagen. De Audi A1 is veel minder begeerd”, besluit de studie.

Drummen voor testritten In de hoofdzetel van Audi in Ingolstadt maakt Jürgen De Graeve, de woordvoerder voor de Audi Groep, een andere analyse van de cijfers. Bij de lancering van een model is een hoog percentage van interne verkoop zeer normaal. Dealers hebben exemplaren in de showroom nodig, en voor testritten. “De vraag naar testritten is zo hoog, dat onze dealers er niet aan kunnen beantwoorden. We zullen het aantal wagens dus wellicht verder verhogen.”

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content