Omdat programma's bij commerciële zenders grotendeels gefinancierd worden via reclame, staan de investeringen in lokale producties steeds meer onder druk, zegt Telenet. Alle Belgische zendergroepen vragen daarom aan de operatoren de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame. Telenet gaat als eerste operator op die vraag in en lanceert het nieuwe model eind september voor de zenders van DPG Media en SBS.

Kijkers krijgen vanaf dan bij opnames van VTM-programma's (DPG Media) en PLAY-programma's (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden. Gebruikers van terugkijktelevisie zullen vanaf dan de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen, de programma-inhoud wel. "Zodra Telenet-klanten zijn overgezet naar het nieuwe model krijgen ze automatisch gratis Terugkijk TV", klinkt het.

De VRT en andere Belgische zendergroepen zullen het niet-doorspoelbaar maken van commerciële boodschappen later eveneens invoeren. Nog volgens Telenet en VIA staan ook de andere operatoren achter de filosofie van dit uniforme model en worden er momenteel "constructieve gesprekken" gevoerd over de timing van de implementatie. De initiatiefnemers wijzen er voorts op dat ze hiermee het reclamemodel dat kijkers online al ervaren en gewoon zijn, verder doortrekken naar televisie.

Bij Proximus wijst men erop dat het doorspoelen van reclame via terugkijktelevisie (replay) voor zijn kijkers al jaren niet meer kan. Proximus bevestigt dat er hierover nu ook voor opgenomen programma's gesprekken lopen met de zenders, maar over het tijdschema lost het bedrijf dinsdag niets. "We staan in elk geval open voor initiatieven die bijdragen tot de utbouw van een sterk lokaal media-ecosysteem", aldus Proximus, dat ook werkt aan projecten zoals "targeted ads" of "gerichte reclame".

"De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma's (...)" en we moeten daarop "volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt", legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En "we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt", besluit Telenet-CEO John Porter.

De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord.

Omdat programma's bij commerciële zenders grotendeels gefinancierd worden via reclame, staan de investeringen in lokale producties steeds meer onder druk, zegt Telenet. Alle Belgische zendergroepen vragen daarom aan de operatoren de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame. Telenet gaat als eerste operator op die vraag in en lanceert het nieuwe model eind september voor de zenders van DPG Media en SBS.Kijkers krijgen vanaf dan bij opnames van VTM-programma's (DPG Media) en PLAY-programma's (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden. Gebruikers van terugkijktelevisie zullen vanaf dan de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen, de programma-inhoud wel. "Zodra Telenet-klanten zijn overgezet naar het nieuwe model krijgen ze automatisch gratis Terugkijk TV", klinkt het. De VRT en andere Belgische zendergroepen zullen het niet-doorspoelbaar maken van commerciële boodschappen later eveneens invoeren. Nog volgens Telenet en VIA staan ook de andere operatoren achter de filosofie van dit uniforme model en worden er momenteel "constructieve gesprekken" gevoerd over de timing van de implementatie. De initiatiefnemers wijzen er voorts op dat ze hiermee het reclamemodel dat kijkers online al ervaren en gewoon zijn, verder doortrekken naar televisie. Bij Proximus wijst men erop dat het doorspoelen van reclame via terugkijktelevisie (replay) voor zijn kijkers al jaren niet meer kan. Proximus bevestigt dat er hierover nu ook voor opgenomen programma's gesprekken lopen met de zenders, maar over het tijdschema lost het bedrijf dinsdag niets. "We staan in elk geval open voor initiatieven die bijdragen tot de utbouw van een sterk lokaal media-ecosysteem", aldus Proximus, dat ook werkt aan projecten zoals "targeted ads" of "gerichte reclame". "De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma's (...)" en we moeten daarop "volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt", legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En "we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt", besluit Telenet-CEO John Porter. De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord.