Orange Belgium won in het tweede kwartaal 21.000 extra postpaid-klanten, een groot verschil met de povere groei van 3000 in het eerste kwartaal. Volgens Orange was dat succes maar deels te danken aan de spectaculaire promoties met gesubsidieerde smartphones. De groei kwam vooral van klanten die alleen een simkaart kochten, noteert de operator. De postpaid-klanten gaven gemiddeld meer uit: 29,3 euro per maand, tegen nog 29 euro een jaar geleden.
...

Orange Belgium won in het tweede kwartaal 21.000 extra postpaid-klanten, een groot verschil met de povere groei van 3000 in het eerste kwartaal. Volgens Orange was dat succes maar deels te danken aan de spectaculaire promoties met gesubsidieerde smartphones. De groei kwam vooral van klanten die alleen een simkaart kochten, noteert de operator. De postpaid-klanten gaven gemiddeld meer uit: 29,3 euro per maand, tegen nog 29 euro een jaar geleden. De CEO van Orange Belgium, Michaël Trabbia, spreekt van een 'dynamisch kwartaal' met 'een goede prestatie in alle klantensegmenten in een uiterst concurrentiële omgeving'.De schaduwkant in de cijfers zit bij de evolutie van het aantal klanten, dat een bundel van tv, internet en mobiel bij Orange koopt. Dat steeg met 14.500, tegen een groei van nog 16.400 in het kwartaal tot maart. Daarmee heeft Orange nu 64.300 klanten voor zijn LOVE-convergente aanbod van tv, internet en mobiel. Analisten hadden een cijfer in de buurt van 67.500 verwacht. De Easy Switch-regeling, die overstappen naar een andere vaste operator vergemakkelijkt, ging pas in na het tweede kwartaal. Mogelijk verklaart de invoering van die regeling de groeivertraging in het aantal nieuwe internet- en tv-klanten bij Orange. Klanten kunnen besloten hebben te wachten met overstappen tot de vlottere procedure van kracht werd. Globaal steeg de omzet van de Orange Belgium-groep, Luxemburg inbegrepen, met 3,5 procent tot 310 miljoen euro in het tweede kwartaal. De strategie van 'upselling' - het verkopen van extra's boven op het basisaanbod - doet haar werk, legt Orange uit in een presentatie voor beleggers. De gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom, een maat van winstgevendheid, was 85 miljoen euro, tegen nog 91,1 miljoen euro een jaar voordien, een verslechtering met 6,7 procent. Hier speelt echter de herroepen Waalse pylonentaks, die de resultaten van een jaar geleden kunstmatig opdreef. De personeelskosten daalden met 4,3 procent tot 32,7 miljoen, maar de afschrijvingen stegen met 16,5 procent tot 57,3 miljoen, onder meer door versnelde afboekingen op sommige netwerkonderdelen en door de stijgende installatie- en materiaalkosten voor het toenemend aantal LOVE-klanten. Orange betaalde 11 miljoen operationele kosten voor zijn internet en tv-aanbod. Het gros daarvan zijn de groothandelsvergoedingen aan Telenet en Nethys/Brutélé (VOO) voor de doorverkoop van hun diensten. Die prijzen stegen 'meer dan 2 procent', sinds de invoering van de gereguleerde prijzen in mei 2016, noteert Orange. Netto vertalen die elementen zich in een winst van 30 cent per aandeel, tegen nog 40 cent een jaar geleden. Zoals gezegd is dat cijfer door de Waalse pylonentaks niet vergelijkbaar, maar het ligt wel exact op de mediaan van de analistenverwachtingen. De balans van de Orange Belgium-groep blijft solide. De netto financiële schuld kromp met 10,9 procent, vergeleken met vorig jaar, en is met 329,7 miljoen euro nog slechts 1 keer de gerapporteerde courante bedrijfskasstroom (ebitda).