Het mandaat van Decuyper loopt in oktober af, maar 'ik ben kandidaat voor een tweede mandaat', zei de skeyes-topman woensdag bij de voorstelling van het jaarverslag van de luchtverkeersleider.

Decuyper wees op de verwezenlijkingen die hij de voorbije jaren realiseerde. Zo kan hij zich erop beroemen dat hij skeyes - tot vorig jaar Belgocontrol - financieel op orde heeft gezet. Het bedrijf was vorig jaar voor het vijfde jaar op rij winstgevend, een schuldenberg van om en bij de 60 miljoen euro werd weggewerkt. Daardoor kwam er ruimte om opnieuw aan te werven en te investeren.

Wat 2018 betreft, dat jaar werd door Decuyper omschreven als positief op alle vlakken: 'We hebben prachtige resultaten wat betreft de veiligheid van het luchtverkeer (het op een na beste jaar ooit, maakte skeyes eerder al bekend, red.), inzake vertragingen zijn we een van de besten in Europa, en ook de financiële resultaten waren goed.'

Skeyes boekte vorig jaar een omzet van 240,4 miljoen euro, ruim 2 procentpunten meer dan in 2017. Dat komt omdat de luchtverkeersleider meer vliegbewegingen begeleidde (+2,4 procentpunten tot ruim 1,1 miljoen), waarvoor hij een vergoeding aanrekent.

De nettowinst kwam wel lager uit, op 16,7 miljoen euro (tegen 22,5 miljoen euro in 2017). 'Logisch', zegt Decuyper. Hij wijst op de aanwervingen van de voorbije jaren waardoor de personeelskosten stijgen, op de investeringen waardoor de afschrijvingen toenemen, en op de kost van toekomstgerichte projecten waarmee het bedrijf bezig is. 'Ondanks dat hebben we toch nog een zeer positief saldo', voegde hij eraan toe.

Tegenover die verwezenlijkingen staat wel de sociale onrust bij skeyes. De voorbije maanden was het Belgische luchtruim meermaals verstoord of zelfs volledig gesloten door een tekort aan luchtverkeersleiders. De directie sloot wel twee sociaal akkoorden over de arbeidsorganisatie, maar die worden slechts gesteund door één van de drie vakbonden. Komende dinsdag is er opnieuw overleg tussen directie en bonden om de grote lijnen uit de akkoorden te concretiseren. 'Ik denk dat we elkaar zeker zullen vinden in de uitwerking van de akkoorden', aldus Decuyper.

Dat er onrust is, wijt de topman grotendeels aan angst voor verandering. 'Niemand heeft graag verandering. Maar de hervormingen niet uitvoeren, zou de toekomst van de onderneming in gevaar brengen. Ze zijn nodig om te evolueren naar een competitief bedrijf op de Europese markt', klonk het. 'Ik denk dat niemand graag zou zien dat een buitenlandse luchtverkeersleider hier de dienst zou komen uitmaken.'

Wat zijn positie betreft, wees Decuyper erop dat de veranderingen niet van zijn persoon afhangen. Het is niet omdat er een nieuwe CEO zou komen, dat verandering plots niet meer nodig zou zijn, klonk het. De strategie wordt bepaald door de ministers en de raad van bestuur. 'En iedereen is overtuigd van de strategie en de noodzaak om de onderneming te moderniseren.' Decuyper zegt zich dan ook nog voldoende politiek gesteund te voelen om een tweede mandaat te kunnen ambiëren. De benoeming van een nieuwe topman bij skeyes is een politieke beslissing.

De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vluchten. Het gaat om vluchten van en naar de luchthavens van Brussel, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende, en om overvliegende vluchten tot een hoogte van 7.500 meter. Eind 2018 werkten er 872 mensen voor skeyes.