Thomas Cook België groeit met 5 procent

© belga

Na twee jaren van een dalende markt, knoopt Thomas Cook België weer aan met een stevige groei. Trends brengt deze week een uitvoerig portret van de Britse vakantiemaker, waar de Belg Frank Meysman voorzitter wordt van de raad van bestuur.

“Hoe slechter de zomer in België, hoe beter voor onze business.” Nee, CEO Ulrik Vercruysse is de laatste die klaagt over de zwakke Belgische zomer. Ulrik Vercruysse verwacht in het boekjaar 2011 (dat gaat van oktober 2010 tot en met september 2011) een stevige groei van vijf procent. Dat is merkwaardig, na twee jaren van een dalende markt. “Het consumentenvertrouwen was laag de voorbije twee jaar”, verklaart de CEO van het nummer twee op de Belgische reismarkt (na TUI, annex Jetair). “Dat is een zeer belangrijke indicator voor de bedrijvigheid in onze sector. Daarnaast hadden we de stofwolk in IJsland in maart vorig jaar. Een week lang bleven we noodgedwongen aan de grond genageld. Dat had een impact van tien miljoen euro op onze omzet”.

De Arabische Lente

Maar 2011 was dus beter, en toch stijgen er geen juichkreten op bij Thomas Cook België. “De jongste weken is het consumentenvertrouwen weer sterk gedaald door de eurocrisis en de beursperikelen. Bovendien was het voorseizoen zwak, door de Arabische Lente. Egypte en Tunesië maken in een normaal jaar 23 procent van onze omzet”.

De voorjaarsschrik verdween bij de Belgische toerist nochtans in ijltempo. De voorbije zomer werd weer fiks naar Tunesië geboekt. Egypte is veeleer een winterbestemming. “De Franse markt ziet nog altijd zwaar af door de Arabische Lente. De Franse toerist durft nog altijd niet te boeken. Zelfs niet voor volgende zomer. België is een meer gematigd land. Als de economie zwak draait, is de impact op onze business beperkt. Maar dat geldt omgekeerd ook als de economie zeer goed draait”.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content