Tesla, de constructeur van elektrische auto's, is wat marktwaarde betreft momenteel de nummer één onder de Amerikaanse autoproducenten. Het aandeel van Tesla won maandag in de vroege handel op de effectenbeurs in New York ruim 3 procent aan waarde.

Het bedrijf werd daarmee gewaardeerd op 51 miljard dollar, ongeveer 1,7 miljard dollar meer dan General Motors (GM).

Het succes van het aandeel Tesla toont volgens kenners aan dat investeerders er meer en meer van overtuigd raken dat elektrische voertuigen uiteindelijk het beeld op de weg zullen bepalen.

Opvallend is dat Tesla - in tegenstelling tot autoreuzen GM en Ford - nog steeds niet winstgevend is. Verwacht wordt dat GM dit jaar circa 9 miljard dollar zal verdienen, terwijl Ford ongeveer 6,3 miljard dollar winst zou boeken. Tesla daarentegen mag - volgens de analistenprognoses - een verlies van ruim 950 miljoen dollar verwachten.

Ter vergelijking: Tesla verkocht vorig jaar wereldwijd amper 80.000 auto'stegen over de ruim 10 miljoen die General Motors in datzelfde jaar aan de man bracht.

Tesla, de constructeur van elektrische auto's, is wat marktwaarde betreft momenteel de nummer één onder de Amerikaanse autoproducenten. Het aandeel van Tesla won maandag in de vroege handel op de effectenbeurs in New York ruim 3 procent aan waarde. Het bedrijf werd daarmee gewaardeerd op 51 miljard dollar, ongeveer 1,7 miljard dollar meer dan General Motors (GM). Het succes van het aandeel Tesla toont volgens kenners aan dat investeerders er meer en meer van overtuigd raken dat elektrische voertuigen uiteindelijk het beeld op de weg zullen bepalen. Opvallend is dat Tesla - in tegenstelling tot autoreuzen GM en Ford - nog steeds niet winstgevend is. Verwacht wordt dat GM dit jaar circa 9 miljard dollar zal verdienen, terwijl Ford ongeveer 6,3 miljard dollar winst zou boeken. Tesla daarentegen mag - volgens de analistenprognoses - een verlies van ruim 950 miljoen dollar verwachten.Ter vergelijking: Tesla verkocht vorig jaar wereldwijd amper 80.000 auto'stegen over de ruim 10 miljoen die General Motors in datzelfde jaar aan de man bracht.