Door de overname van Fuzer ziet Destiny zijn aantal gebruikers voor cloudcommunicatie toenemen van 20.000 tot 150.000. Die zijn verdeeld over 13.000 zakelijke klanten, voornamelijk kmo's, in België en Nederland. Er wordt geen overnameprijs bekendgemaakt. CEO Daan De Wever zegt dat Destiny de overnames volledig zelf financiert.

Op de zakelijke telecommarkt wordt de klassieke telefooncentrale steeds meer vervangen door software waarmee medewerkers via het internet en privédatalijnen bellen en chatten. Op die markt van cloudcommunicatie haalt Destiny met Fuzer zijn voornaamste Belgische sectorgenoot binnen. Bovendien neemt het ook het moederbedrijf Escaux over, een specialist in software en toepassingen voor telecomdiensten.

Destiny wordt de marktleider in cloudcommunicatie, maar ziet zichzelf nog altijd als een uitdager. "In cloudcommunicatie zijn we nu de grootste in België, maar de klassieke operatoren Proximus en Telenet domineren nog altijd de zakelijke telecommarkt", zegt Joachim Lauwers, verantwoordelijk voor de Belgische afdeling. "We kunnen wel profiteren van de verschuiving van de klassieke telefooncentrales naar cloudcommunicatie. Tegen 2022 is dat wellicht een markt van meer dan 900.000 gebruikers, nu zijn het er ongeveer 200.000."

"Wij bieden een totaaloplossing aan met zowel vast als mobiel internet en telefonie", gaat Lauwes door. "De onlinetelefooncentrale en verwante diensten draaien in een sterk beveiligde omgeving. Fuzer is ook sterk in de wereld van de contactcenters. Die niche kunnen we met Destiny voort uitbouwen en klanten met een vraag naar extra functionaliteiten en integraties met andere bedrijfssoftware tevredenstellen, denk maar aan Microsoft Teams en crm-paketten. Met de overname krijgen we er enkele grotere klanten bij, maar we blijven focussen op het middensegment."

Strategische beslissing

Fuzer opereert vanuit Waver en stond daardoor sterk op de Franstalige markt. "Dat was een ontbrekend stukje van de puzzel in België", zegt De Wever. "Met de overname hebben we nu een zodanig sterke positie uitgebouwd dat het ook moeilijk wordt voor buitenlandse concurrenten om de markt te betreden. Ze kunnen hier en daar nog een overnameprooi vinden met een omzet van 1 à 2 miljoen. Maar dat zal hen niet interesseren. De overname van het moederbedrijf Escaux was een strategische beslissing. De markt van toeleveranciers was aan het consolideren en het was belangrijk om daarop te reageren. We zijn in technologie en andere intellectuele eigendom niet meer afhankelijk van derden."

In tegenstelling tot Fuzer, dat als merk verdwijnt en in Destiny opgaat, blijft Escaux een aparte afdeling. "Het softwareplatform kan worden gebruikt om het aanbod van Destiny te versterken. En het heeft andere klanten, andere operatoren en andere serviceproviders. Dat willen we voort uitbouwen en past in onze strategie om via directe en indirecte verkoopkanalen de klanten te bedienen. We willen Escaux in andere landen positioneren als cloudcommunicatieoplossing", zegt Lauwers.

"We worden geen integrator die overal oplossingen op maat maakt", voegt De Wever toe. "Als virtuele telecom- en cloudoperator houden we vast aan standaardoplossingen. Bij Escaux zit zeer veel technologische expertise. De teams van Fuzer en Escaux, samen vijftig medewerkers, komen ook over. Daarmee kunnen we deels ons personeelstekort opvangen, een van onze grootste uitdagingen. In België staan nog tientallen vacatures open. We willen de teams snel uitbreiden, maar we letten er goed op dat onze loonkosten niet sneller groeien dan de omzet."

Naar het buitenland

De overgenomen activiteiten zouden goed zijn voor een jaaromzet van 10 miljoen euro. Door de overname stelt Destiny zijn omzetprognose bij en mikt het voor 2019 op 65 miljoen euro. Vorig jaar klokte het af op 42 miljoen euro. Om het snelle groeitempo aan te houden, kijkt Destiny steeds meer naar het buitenland. "We willen zowel de bestaande activiteiten laten groeien als op zoek gaan naar overnames. In Nederland zijn we al een belangrijke speler en genereren we 20 miljoen euro omzet. Daar moeten we zo snel mogelijk verdubbelen", zegt De Wever. "Daarnaast willen we ook werk maken van een overname in Frankrijk. De Duitse en de Scandinavische markt zijn minder interessant. Duitse kmo's gaan niet snel een jonge technologie als cloudcommunicatie omarmen. Scandinavië is dan weer te vergevorderd in cloudadoptie om er als buitenstaander snel een goede positie te kunnen verwerven."

"De Franse markt is het interessantst", zegt De Wever. "Ze is groot en cloudcommunicatie breekt daar nu pas door op de zakelijke markt. We volgen er een viertal sectorgenoten die met hun profiel en cultuur bij ons passen. Maar het zal niet gemakkelijk zijn. De telecomprijzen zijn er een stuk scherper dan in België. Hier is minder prijsdruk. Dat komt deels omdat we voortdurend ons aanbod verbeteren en meer bieden voor hetzelfde geld. We waken er wel over dat de bundels eenvoudig zijn en dat we competitief blijven. We mikken tenslotte op het middensegment, waar prijs een belangrijke factor is."

De ambitie van 200 miljoen

Het verhaal van Destiny (zie kader) doet sterk denken aan dat van de Gentse hostingaanbieder Combell. Beide bedrijven focussen op onlinediensten voor kmo's en zijn opgericht door ondernemers die nog op de schoolbanken zaten en vanuit hun slaapkamer hun bedrijf runden. Ondertussen zijn het allebei snelgroeiende Europese spelers geworden. "Ik kom Jonas Dhaenens (CEO Combell, nvdr) geregeld tegen", zegt De Wever. "Ik vind het leuk om Combell als ijkpunt te hebben. We volgen min of meer dezelfde groeicurve. We stonden op het punt hun omzet bij te benen, maar toen (in 2015, nvdr) stapte het investeringsfonds Waterland bij hen in en konden we even niet volgen. (lacht) Onze bedrijven hebben een andere focus, maar we zijn even ambitieus. Ik wil met Destiny zo snel mogelijk een omzet van 200 miljoen en bedrijfskasstroom van 40 miljoen euro halen."

Twee ondernemende broers

Voor het mooie parcours van Destiny werd Daan De Wever onlangs door ons zusterblad Data News gelauwerd als ICT Personality of the Year. In het begeleidende portret maakt hij er een punt van zijn jongere broer, medeoprichter en CTO Samuel De Wever, in de schijnwerpers te plaatsen. Samuel was van jongs af aan gepassioneerd door internet en netwerktechnologie en had als tiener een bedrijf in de hostingsector. Hij bleek even ondernemend te zijn als Daan, die op zijn vijftiende fuiven organiseerde in de grote Brabanthal in Leuven. Ze begonnen in 2008 samen met Destiny, toen Samuel zich wou richten op telecomdiensten die volledig digitaal waren en in de cloud draaiden.

Lees ook: Daan De Wever is ICT Personality of the Year: 'Dit is een waanzinnige periode voor ons'