Grote afschrijvingen tijdens de eerste lockdown hadden eerder al geleid tot het grootste kwartaalverlies in de geschiedenis van het bedrijf. Dat heeft Shell niet meer goed kunnen maken. In het vierde kwartaal werden opnieuw rode cijfers geschreven.

Onder de streep kwam Shell uiteindelijk 21,7 miljard dollar tekort. Een jaar eerder behaalde het Brits-Nederlandse bedrijf nog 15,8 miljard dollar winst.

Doordat er minder vliegtuigen vlogen, minder auto's rondreden en de industrie in een lagere versnelling draaide, was er minder vraag naar olie en gas en stortten de olieprijzen tijdelijk in. Deze werden in de termijnhandel zelfs voor het eerst in de geschiedenis negatief. Handelaren moesten op een bepaald moment betalen om hun olie nog aan iemand kwijt te raken.

Forse ingrepen

In de loop van het jaar herstelden de oliemarkten wel opnieuw, maar in veel landen zijn later toch weer nieuwe lockdowns aangekondigd. Dat drukte de brandstofverkopen en de situatie leidde ook tot lagere marges op bijvoorbeeld raffinaderijproducten. In het vierde kwartaal was daardoor sprake van zo'n 4 miljard dollar verlies, waarmee de resultaten beduidend slechter waren dan analisten hadden voorzien.

De coronacrisis noopte Shell al tot forse ingrepen. Zo werd voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog het dividend voor de aandeelhouders verlaagd. Daarnaast kondigde Shell aan wereldwijd 7.000 tot 9.000 banen te gaan schrappen, ruwweg een tiende van het totale personeelsbestand.

'2020 was een buitengewoon jaar', aldus topman Ben van Beurden. Volgens hem heeft Shell 'harde maar doortastende maatregelen' genomen en is het ondanks alles toch nog gelukt om het jaar af te sluiten met een sterkere balans. Ook benadrukte hij dat Shell zich ervoor inzet om het dividend weer te laten groeien. Voor het eerste kwartaal van dit jaar voorziet Van Beurden per aandeel ongeveer 4 procent meer uitbetaling.

Grote afschrijvingen tijdens de eerste lockdown hadden eerder al geleid tot het grootste kwartaalverlies in de geschiedenis van het bedrijf. Dat heeft Shell niet meer goed kunnen maken. In het vierde kwartaal werden opnieuw rode cijfers geschreven. Onder de streep kwam Shell uiteindelijk 21,7 miljard dollar tekort. Een jaar eerder behaalde het Brits-Nederlandse bedrijf nog 15,8 miljard dollar winst. Doordat er minder vliegtuigen vlogen, minder auto's rondreden en de industrie in een lagere versnelling draaide, was er minder vraag naar olie en gas en stortten de olieprijzen tijdelijk in. Deze werden in de termijnhandel zelfs voor het eerst in de geschiedenis negatief. Handelaren moesten op een bepaald moment betalen om hun olie nog aan iemand kwijt te raken. In de loop van het jaar herstelden de oliemarkten wel opnieuw, maar in veel landen zijn later toch weer nieuwe lockdowns aangekondigd. Dat drukte de brandstofverkopen en de situatie leidde ook tot lagere marges op bijvoorbeeld raffinaderijproducten. In het vierde kwartaal was daardoor sprake van zo'n 4 miljard dollar verlies, waarmee de resultaten beduidend slechter waren dan analisten hadden voorzien. De coronacrisis noopte Shell al tot forse ingrepen. Zo werd voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog het dividend voor de aandeelhouders verlaagd. Daarnaast kondigde Shell aan wereldwijd 7.000 tot 9.000 banen te gaan schrappen, ruwweg een tiende van het totale personeelsbestand. '2020 was een buitengewoon jaar', aldus topman Ben van Beurden. Volgens hem heeft Shell 'harde maar doortastende maatregelen' genomen en is het ondanks alles toch nog gelukt om het jaar af te sluiten met een sterkere balans. Ook benadrukte hij dat Shell zich ervoor inzet om het dividend weer te laten groeien. Voor het eerste kwartaal van dit jaar voorziet Van Beurden per aandeel ongeveer 4 procent meer uitbetaling.