Second Life Batteries gebruikt oude accu’s elektrische wagens voor stabieler stroomnet

© iStock

De bedrijven Bosch, Vattenfall en BMW staan aan de wieg van een gloednieuwe alliantie, “Second Life Batteries”. Het genootschap wil oude batterijen van elektrische wagens gebruiken om grootschalig opslagsysteem uit te bouwen om het stroomnet stabiel te houden.

De bedrijven Bosch, Vattenfall en BMW hebben een “Second Life Batteries”-alliantie opgericht. Bedoeling is om in het Duitse Hamburg accu’s van elektrische voertuigen op het einde van hun levenscyclus te connecteren tot een grootschalig opslagsysteem om het stroomnet stabiel te houden. Dat meldt Bosch in een persbericht.

De energie die in het systeem wordt opgeslagen, zou binnen enkele seconden beschikbaar zijn en kan helpen om het elektriciteitsnet stabiel te houden.

Ieder zijn taak

BMW levert de accu’s van zijn ActiveE en i3 elektrische voertuigen, terwijl Vattenfall zich engageert om voor een periode van tien jaar het enorme opslagsysteem op zijn site te bedienen. Bosch is dan weer verantwoordelijk voor het connecteren van de accu’s en het beheer van het systeem.

Accu’s van elektrische voertuigen hebben aan het einde van hun levenscyclus nog steeds een hoge opslagcapaciteit. Ze kunnen daardoor volgens de partners van de alliantie nog “vele jaren” als stationaire bufferopslag gebruikt worden.

Bosch is niet aan zijn proefstuk toe, en bouwde onder andere in het Duitse Braderup eerder al een van de grootste energieopslagsystemen van Europa, door duizenden kleine lithium-ion accu’s met elkaar te verbinden.

Alternatieve energie

Volgens Bosch vormen energieopslagsystemen een kernelement in de overgang naar alternatieve vormen van energie. Ze kunnen immers overdag zonne-energie opslaan om deze ‘s nachts vrij te geven, of windenergie opslaan voor windstille periodes.

In Hamburg zullen meer dan honderd voertuigaccu’s met elkaar verbonden worden, goed voor een capaciteit om 30 vierpersoonsgezinnen zeven dagen lang van elektriciteit te voorzien. Het opslagsysteem moet eind dit jaar operationeel zijn. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content