Van AB InBev is geweten dat het bij overnames steevast diep in de buidel tast. De aandeelhouders van de verkopende partij kunnen zich verheugen in de miljoenen dollars die ze voor hun belang in de overnameprooi krijgen. Dat geldt ook nu weer met de overname van SABMiller, de grootste en ultieme overname in de brouwerswereld. Het nummer één koopt het nummer twee. Heineken, voortaan het nummer twee, volgt op ruime afstand. De referentieaandeelhouders van SABMiller, Altria en de Colombiaanse familie Santo Domingo, zien hun rekeningen fors aandikken.

Altria

De Amerikaanse, beursgenoteerde groep Altria kocht Miller in 1970. Het betaalde 227 miljoen dollar voor de Amerikaanse brouwer. Toen heette Altria nog Philip Morris. In die periode werd er nog synergie gezien tussen sigaretten en bier. Philip Morris bracht vooral merkenbouw en marketing in de bierwereld.

In die eerste jaren legde het marktleider Anheuser-Busch nog behoorlijk het vuur aan de schenen. Miller kwam veel vroeger dan Anheuser-Busch met een light bier op de markt. Het is nog altijd de meest verkochte biercategorie in de Verenigde Staten. Miller Lite werd in een mum van tijd bijzonder populair. Het marktaandeel van Miller steeg van 4 procent in 1970 naar 22 procent in 1981. Miller werd het nummer twee, na marktleider Anheuser-Busch. Het zag ernaar uit dat Miller snel het nummer één zou worden.

Maar toen viel het offensief stil. Miller verloor aan aanvalskracht en bleef het nummer twee in de Verenigde Staten. Anheuser-Busch was eindelijk wakker geschoten. Toen South African Breweries in 2002 Miller kocht, was dat een kwakkelend bedrijf (zie tabel hieronder). Philip Morris kreeg toen 430 miljoen nieuwe SAB-aandelen in ruil voor de inbreng van Miller. Die aandelen waren toen zowat 3 miljard dollar waard. De Zuid-Afrikaanse brouwer betaalde in totaal bijna 5 miljard dollar voor Miller, inclusief een netto financiële schuld van bijna 2 miljard dollar. Op 9 juli 2002 veranderde de naam van South African Breweries in SABMiller. Het was voor de Zuid-Afrikaanse brouwer de belangrijkste transactie in zijn geschiedenis. Altria is tot vandaag de grootste individuele aandeelhouder met een belang van 27 procent.

© .

Altria mag zich een bijzonder gelukkige partij noemen. Voor zijn 430 miljoen SABMiller-aandelen krijgt het circa 18 miljard pond, of ruim 27 miljard dollar. Altria krijgt 1,6 miljard pond in cash en 215 miljoen nieuwe AB InBev-aandelen. Daarmee heeft het een belang van zo'n 11 procent in de nieuwe wereldbrouwer.

Santo Domingo

Ook de tweede referentieaandeelhouder van SABMiller, de familie Santo Domingo uit Colombia, doet een goede zaak aan de overname. De Zuid-Amerikanen namen in oktober 2005 een belang van 14 procent in SABMiller. Ze kregen 225 miljoen nieuwe aandelen, tegen een waardering van 10,35 pond per aandeel. Via de overname ontvangen ze nu 41,85 pond per aandeel. Ook Santo Domingo krijgt voor het grootste deel nieuwe AB InBev-aandelen, circa 107 miljoen.

Altria neemt nu afscheid van zijn initiële investering, Miller. AB InBev verkoopt de Amerikaanse brouwer voor 12 miljard dollar aan het Noord-Amerikaanse MolsonCoors. Die verkoop is een logische stap. MolsonCoors heeft sinds 2008 een joint venture met SABMiller voor de activiteiten in de Verenigde Staten. Die joint venture heet MillerCoors en heeft een marktaandeel van 27 procent. SABMiller had in MillerCoors een economisch belang van 58 procent.

De joint venture deed de winstgevendheid bij Miller de voorbije jaren stijgen. SABMiller had in de jaren voordien ook al aangetoond dat het Miller weer winstgevender kon maken (zie tabel). MolsonCoors betaalt voor de overname twaalf keer het bedrijfsresultaat (ebitda). Dat lijkt redelijk, want de mededingingsautoriteiten hadden AB InBev wellicht sowieso verplicht de Amerikaanse afdeling te verkopen (AB InBev is al marktleider met 46%). In 2013 moest de wereldbrouwer ook al de Amerikaanse importactiviteiten van de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo verkopen. Die gedwongen verkoop ging door tegen negen keer de ebitda.

In de overnameprijs van MolsonCoors zitten ook de internationale activiteiten van Miller, goed voor een volumeverkoop van ruim 3 miljoen hectoliter. MolsonCoors krijgt tevens de verdeelrechten van SABMiller merken in de Verenigde Staten (onder meer Grolsch, de Tsjech Pilsner Urquell en de Italiaan Peroni).