'Stakingen zullen onze Belgische piloten geen voordelen opleveren en zullen loonherstel alleen maar vertragen of annuleren en vliegtuigen en banen in gevaar brengen', zegt personeelsdirecteur Darrell Hughes woensdag in een interne nota, die Belga kon inkijken.

Enkele dagen geleden raakte bekend dat vakbonden uit vijf landen, waaronder België, dreigen met een Europese staking van het cabinepersoneel (stewards en stewardessen) bij Ryanair als de Ierse lagekostenmaatschappij niet instemt met 'een echte sociale dialoog'. BeCA, de beroepsvereniging van lijnpiloten in België, en de vakbonden ACV Puls en CNE lieten maandagavond weten de actie van de bemanningsleden, met thuisbasis in ons land, te steunen en dat ook voor de piloten een stakingsaanzegging ingediend werd.

De ontevredenheid van het boordpersoneel en van de piloten heeft alles te maken met het feit dat Ryanair 'voortdurend het Belgische arbeidsrecht omzeilt', stellen BeCA en de bonden. Volgens de beroepsvereniging en de vakbond gebruikt de maatschappij alle mogelijke middelen om zich te onttrekken aan haar in 2019 aangegane verbintenissen om de nationale wetgeving te eerbiedigen en toe te passen.

Onderhandelingen

Ryanair van haar kant benadrukt woensdag in het bericht aan de Belgische piloten dat ze op 7 oktober 2020 een overeenkomst gesloten heeft met ACV Puls/CNE over de loonvoorwaarden voor de piloten tot 2024 en dat de vakbond daar nu op zou willen terugkomen. 'Als de vakbond die overeenkomst naast zich neerlegt, dan zullen ook alle andere onderhandelde voordelen voor de piloten komen te vervallen', klinkt het.

In dat geval verliezen de piloten volgens Ryanair onder ander het volgende: elk resterend loonherstel, het 5/4-rooster (5 dagen werken, 4 dagen recup, nvdr.), alle overeenkomsten rond transfers en promoties, jobzekerheid of basis in België.

De lagekostenmaatschappij benadrukt dat 'stakingen niets opleveren'. 'Stakingen zorgen enkel voor schade aan het klantenvertrouwen en de Belgische basissen en crew jobs, terwijl we nog in een fragiele herstelperiode na corona zitten. Dit is geen bedreiging, maar de rationele uitkomst als we niet op onze Belgische crews kunnen rekenen om de planning uit te voeren. Onze beide Belgische basissen worden al getroffen door de nieuwe vliegtaks.'

Ryanair dreigt in de nota ook met het verhuizen van capaciteit en investeringen vanuit België naar andere landen. 'Als we geen onderhandelingen kunnen voeren gebaseerd op realistische en werkbare onderhandelde oplossingen, dan zullen we onze capaciteit en investeringen focussen in andere landen, waar de pilotenverenigingen en vakbonden wel overeenkomsten kunnen sluiten en naleven', klinkt het.

'Stakingen zullen onze Belgische piloten geen voordelen opleveren en zullen loonherstel alleen maar vertragen of annuleren en vliegtuigen en banen in gevaar brengen', zegt personeelsdirecteur Darrell Hughes woensdag in een interne nota, die Belga kon inkijken.Enkele dagen geleden raakte bekend dat vakbonden uit vijf landen, waaronder België, dreigen met een Europese staking van het cabinepersoneel (stewards en stewardessen) bij Ryanair als de Ierse lagekostenmaatschappij niet instemt met 'een echte sociale dialoog'. BeCA, de beroepsvereniging van lijnpiloten in België, en de vakbonden ACV Puls en CNE lieten maandagavond weten de actie van de bemanningsleden, met thuisbasis in ons land, te steunen en dat ook voor de piloten een stakingsaanzegging ingediend werd. De ontevredenheid van het boordpersoneel en van de piloten heeft alles te maken met het feit dat Ryanair 'voortdurend het Belgische arbeidsrecht omzeilt', stellen BeCA en de bonden. Volgens de beroepsvereniging en de vakbond gebruikt de maatschappij alle mogelijke middelen om zich te onttrekken aan haar in 2019 aangegane verbintenissen om de nationale wetgeving te eerbiedigen en toe te passen.Ryanair van haar kant benadrukt woensdag in het bericht aan de Belgische piloten dat ze op 7 oktober 2020 een overeenkomst gesloten heeft met ACV Puls/CNE over de loonvoorwaarden voor de piloten tot 2024 en dat de vakbond daar nu op zou willen terugkomen. 'Als de vakbond die overeenkomst naast zich neerlegt, dan zullen ook alle andere onderhandelde voordelen voor de piloten komen te vervallen', klinkt het. In dat geval verliezen de piloten volgens Ryanair onder ander het volgende: elk resterend loonherstel, het 5/4-rooster (5 dagen werken, 4 dagen recup, nvdr.), alle overeenkomsten rond transfers en promoties, jobzekerheid of basis in België.De lagekostenmaatschappij benadrukt dat 'stakingen niets opleveren'. 'Stakingen zorgen enkel voor schade aan het klantenvertrouwen en de Belgische basissen en crew jobs, terwijl we nog in een fragiele herstelperiode na corona zitten. Dit is geen bedreiging, maar de rationele uitkomst als we niet op onze Belgische crews kunnen rekenen om de planning uit te voeren. Onze beide Belgische basissen worden al getroffen door de nieuwe vliegtaks.'Ryanair dreigt in de nota ook met het verhuizen van capaciteit en investeringen vanuit België naar andere landen. 'Als we geen onderhandelingen kunnen voeren gebaseerd op realistische en werkbare onderhandelde oplossingen, dan zullen we onze capaciteit en investeringen focussen in andere landen, waar de pilotenverenigingen en vakbonden wel overeenkomsten kunnen sluiten en naleven', klinkt het.