Vanuit Charleroi en Zaventem zal Ryanair tijdens de winter naar 97 bestemmingen vliegen. Daarvoor worden er vijftien vliegtuigen in België gestationeerd: dertien in Charleroi en twee in Zaventem.

O'Leary beloofde de komende maanden ook 200 extra banen (150 in Charleroi en 50 in Zaventem) voor piloten, cabinepersoneel en technici. Momenteel stelt Ryanair in België circa 500 mensen tewerk.

De extra mensen zijn nodig om de verwachte heropleving van het vliegverkeer na de coronapandemie op te vangen. Ryanair verwacht de komende maanden ook veel nieuwe vliegtuigen met meer zitjes - Boeing 737 MAX -, waarvan er een aantal volgende zomer in België gebaseerd zouden worden.

Grootste speler

Ryanair verwacht zo op jaarbasis negen miljoen passagiers van en naar België te vervoeren. Dat zou van de maatschappij de grootste speler maken op de Belgische markt, voor Brussels Airlines. Ryanair leidt zo de relance na corona voor de luchtvaartsector in België, zo stelde O'Leary. En dat zonder een cent staatshulp, gaf hij fijntjes mee.

Maar om op Brussels Airport te kunnen groeien, heeft Ryanair extra slots (start- en landingsrechten) nodig. En die zijn vaak in handen van Brussels Airlines. Een doorn in het oog van O'Leary. Net als bij een vorige persconferentie in juli, hekelde hij dat de maatschappij zou weigeren om slots die ze niet gebruikt, vrij te geven.

De Ryanair-topman verzette zich tot slot ook tegen een recent voorstel van de Hoge Raad van Financiën om de luchtvaart meer te belasten. 'Joepie', reageerde O'Leary. 'Wat zal dit opleveren voor het toerisme en de werkgelegenheid in België?', vroeg hij zich af. 'België heeft nood aan een relanceplan om de trafiek te herstellen, en niet aan een zot project om nieuwe taksen in te voeren. We moeten de luchthavenkosten en de belastingen verminderen om het toerisme weer aan te wakkeren', klonk het.

Vanuit Charleroi en Zaventem zal Ryanair tijdens de winter naar 97 bestemmingen vliegen. Daarvoor worden er vijftien vliegtuigen in België gestationeerd: dertien in Charleroi en twee in Zaventem.O'Leary beloofde de komende maanden ook 200 extra banen (150 in Charleroi en 50 in Zaventem) voor piloten, cabinepersoneel en technici. Momenteel stelt Ryanair in België circa 500 mensen tewerk. De extra mensen zijn nodig om de verwachte heropleving van het vliegverkeer na de coronapandemie op te vangen. Ryanair verwacht de komende maanden ook veel nieuwe vliegtuigen met meer zitjes - Boeing 737 MAX -, waarvan er een aantal volgende zomer in België gebaseerd zouden worden.Ryanair verwacht zo op jaarbasis negen miljoen passagiers van en naar België te vervoeren. Dat zou van de maatschappij de grootste speler maken op de Belgische markt, voor Brussels Airlines. Ryanair leidt zo de relance na corona voor de luchtvaartsector in België, zo stelde O'Leary. En dat zonder een cent staatshulp, gaf hij fijntjes mee. Maar om op Brussels Airport te kunnen groeien, heeft Ryanair extra slots (start- en landingsrechten) nodig. En die zijn vaak in handen van Brussels Airlines. Een doorn in het oog van O'Leary. Net als bij een vorige persconferentie in juli, hekelde hij dat de maatschappij zou weigeren om slots die ze niet gebruikt, vrij te geven. De Ryanair-topman verzette zich tot slot ook tegen een recent voorstel van de Hoge Raad van Financiën om de luchtvaart meer te belasten. 'Joepie', reageerde O'Leary. 'Wat zal dit opleveren voor het toerisme en de werkgelegenheid in België?', vroeg hij zich af. 'België heeft nood aan een relanceplan om de trafiek te herstellen, en niet aan een zot project om nieuwe taksen in te voeren. We moeten de luchthavenkosten en de belastingen verminderen om het toerisme weer aan te wakkeren', klonk het.