Roularta staat voor een overgangsjaar

Xavier Bouckaert, CEO Roularta © belga

2018 wordt een overgangsjaar voor Roularta. Dat zei CEO Xavier Bouckaert vrijdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. De recente overnames (kranten De Tijd en L’Echo en magazines zoals Libelle en Flair,…) zullen dit jaar pas geleidelijk in de resultaten van de uitgever te zien zijn. Tegelijk maakt Roularta zich op om een obligatielening van 100 miljoen euro af te betalen, zodat het vanaf 2019 volledig schuldenvrij -en dus zonder financiële lasten- door het leven gaat.

Roularta heeft een bewogen periode achter de rug. Het bedrijf verkocht in 2017 zijn belang in Medialaan, de groep achter VTM en Q Music. Begin dit jaar werden dan een belang van 50 procent in Mediafin (De Tijd, L’Echo, De Belegger) en enkele vrouwenbladen van Sanoma (Libelle, Femmes, Flair, Feeling,…) overgenomen.

‘Met Mediafin hebben we een bedrijf dat zeer sterk presteert. Het biedt hoogkwalitatieve journalistiek en heeft ook een succesvol digitaal parcours afgelegd. We laten ze verder hun eigen koers varen’, aldus Bouckaert. De overname van enkele Sanomabladen vormt volgens de CEO een mooie aanvulling op de bestaande magazineportefeuille. ‘We misten wat vrouwenbladen. Bovendien heeft een blad als Flair ook digitaal erg veel succes. We verwachten hier mooie synergieën, op het vlak van abonnementen en van onze drukkerij in Roeselare.’

Beide overnames zijn nog niet afgerond: de closing van Mediafin zou nog in de eerste helft van maart gebeuren, terwijl de overname van Sanoma ten laatste tegen de zomer rond zou moeten zijn. Nadien kan ook het personeel van de vrouwenbladen naar Roularta overstappen. Het nieuwe Roularta is goed voor 375 miljoen euro omzet en telt 1.600 personeelsleden.

Op financieel vlak was 2017 een moeilijk jaar, gaf de CEO vrijdag toe, door de tegenvallende advertentie-inkomsten en de vele investeringen en afschrijvingen. ‘De lezersmarkt houdt wel stand’, klonk het nog. Daarnaast is er ook een effect van het Zomerakkoord, waardoor Roularta minder overdraagbare verliezen kan recupereren. In totaal gaat het om 20 miljoen euro, waarvan in 2017 al bijna 15 miljoen is afgeschreven.

Roularta leed vorig jaar een nettoverlies van bijna 13 miljoen euro, tegen een winst van 20,3 miljoen het jaar voordoen. Als de winst van het intussen verkochte Medialaan (+ 6 procent tot 18,5 miljoen euro) niet wordt meegerekend, staat er zelfs een verlies van 31,5 miljoen euro in de boeken. De omzet zakte met 7 procent, tot 256,7 miljoen euro.

Roularta blijft last hebben van dalende advertentie-inkomsten, in alle segmenten maar vooral in zijn gratis bladen. ‘Het is algemeen bekend dat lokale handelaars het moeilijk hebben, door de e-commerce en de warenhuizen’, aldus Bouckaert. Hij kondigt voor dit jaar ‘een kleine bijsturing’ aan bij het blad ‘Deze Week’. ‘Dat wordt nog meer een shoppingkrant met kortingbonnen.’ Over de advertentiemarkt in 2018 durfde de CEO geen voorspellingen doen. ‘Er is heel weinig visibiliteit. We weten ook dat een goeie maand geen barometer is voor de rest van het jaar. Pas bij de halfjaarcijfers zullen we hier uitspraken over doen’. Door de meerwaarde op Medialaan (145 miljoen euro) zal 2018 sowieso winstgevend zijn.

Partner Content