Het nieuws over de verkoop komt onverwachts. Blokker was bezig met een grootschalige vernieuwingsoperatie.

JORG SNOECK. "Een echte verrassing mag dat niet zijn. De twee telgen van de familie die de holding controleren, Els Blokker-Verwer en Ab Blokker, worden elke dag met de neus op de feiten geduwd dat er weer een miljoen euro verdampt (Blokker zag zijn verlies vorig jaar verdubbelen tot meer dan 340 miljoen euro, nvdr). De herpositionering slaat niet genoeg aan en de verliezen zijn nog moeilijk te stelpen."
...

JORG SNOECK. "Een echte verrassing mag dat niet zijn. De twee telgen van de familie die de holding controleren, Els Blokker-Verwer en Ab Blokker, worden elke dag met de neus op de feiten geduwd dat er weer een miljoen euro verdampt (Blokker zag zijn verlies vorig jaar verdubbelen tot meer dan 340 miljoen euro, nvdr). De herpositionering slaat niet genoeg aan en de verliezen zijn nog moeilijk te stelpen."SNOECK. "Tragisch, want Blokker had wel grote troeven voor e-commerce. Topman Roland Palmer, die van de oprichters afstamde, had zelfs een heel ambitieuze reorganisatie in gang gezet om een soort bol.com te worden. Het assortiment van Blokker en de toenmalige zusterketens, die ondertussen bijna allemaal zijn verkocht, was enorm. Palmer wilde dat allemaal laten samenvloeien in één groot onlineplatform. Maar Ab Blokker kraakte die strategie af en Palmer moest in 2015 vertrekken. Ab Blokker wilde de winst van Blokker vrijwaren van zware investeringen in e-commerce. Het is nog tragischer als je weet dat Palmer ondertussen de Europese activiteiten van Alibaba uitbouwt."SNOECK. "Casa worstelt met dezelfde fundamentele problemen als Blokker. Beide spelers kunnen niet op tegen het schier oneindige onlineaanbod. Ook op prijs kunnen ze moeilijk winnen, zeker omdat Action het lagere segment aan het inpalmen is. Het wisselt om de twee weken 60 procent van zijn assortiment. Blokker kon de voorbije jaren nooit zo veel dynamiek in zijn assortiment creëren. Blokker kan zich beter onderscheiden als het evolueert naar een serviceretailer voor alles voor het huishouden. Maar die moet dan vooral online gericht zijn, met nog enkele winkelpunten waar gespecialiseerd personeel een service van hoge kwaliteit levert. Blokker heeft het probleem dat de oorspronkelijke sterkte van een netwerk met overal winkels nu de grote zwakte is."SNOECK. "Blokker wilde altijd dicht bij de consument zitten, maar veel locaties in kleinere steden en gemeenten zijn achterhaald. In die minder aantrekkelijke winkelstraten woekert de leegstand als een kanker. Een gevolg is dat de trafiek verschuift naar winkelcentra en baanwinkels. Een andere mogelijke winnaar zijn de supermarkten. Zij hebben een steeds groter aanbod in non-food en kunnen rekenen op een trouw publiek."SNOECK. "Het is geen aantrekkelijke partij. De vernieuwde winkels in België maken ook nog geen winst, hoewel ze groeien met dubbele cijfers. Ik verwacht dat de keten in zijn geheel wordt verkocht. Alleen is het de vraag welke koper zich eraan wil wagen. Er moet nog fors worden gesneden in het aantal winkels en in het personeel."