Renson trekt de wereld in: ‘De toekomst is koeling, niet langer verwarming’

PAUL RENSON "De Europese Unie bestaat niet in de wetgeving rond ventilatie." © Emy Elleboog
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De opwarming van de aarde biedt groeikansen. Voor Renson uit Waregem bijvoorbeeld, een specialist in luchtkoeling. De onderneming trekt de wereld in. Australië en de Verenigde Staten zijn nieuwe focusmarkten.

Wie op de E17 voorbij de afrit Waregem rijdt, kan de langgerekte kantoren van Renson niet missen. Het gaat bijzonder goed met de specialist in natuurlijke koeling. Liefst 125 miljoen euro investeert het bedrijf in groei. “Dat is een uitzonderlijk bedrag”, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Renson. “Onze managementstijl is er een van durf en ondernemerschap. Als we morgen in China of de Verenigde Staten met productie moeten starten, liggen we daar niet van wakker. We discussiëren er niet te veel over, we beginnen er gewoon aan.”

In 2020 bestaat Renson 111 jaar. Dan opent een nieuwe site, ook al langs de E17, maar dan in Deinze. Er komt een nieuw centrum voor de sterk groeiende afdeling buitenbeleving, veranda’s.

PAUL RENSON. “We bouwen ook een nieuwe fabriek in Ardooie, langs de E17. Net als in ons Italiaans filiaal in Bologna. Een gebouw langs de autosnelweg geeft enorm veel gratis publiciteit. Het is goed voor je uitstraling als werkgever. De bouwkosten blijven gelijk, maar onze merkbekendheid stijgt enorm.”

Renson verdubbelde de omzet tussen 2010 en 2015. Tegen 2020 moet dat nog eens lukken. Hoe doe je zoiets?

RENSON. “Die groei is het gevolg van onze snelle innovatie. Wij zoeken continu vernieuwingen. Dat zit in het DNA van ons bedrijf. Wat wil de markt, en hoe past dat in ons concept? Wat wordt de toekomst? Ons principe is gezonde en comfortabele leefruimtes creëren via natuurlijke koeling zonder airco. Want de uitdaging van de toekomst is koeling, niet langer verwarming. Hoe kan je zonder airco verhinderen dat warmte binnenkomt en woningen te warm maakt? Wij doen dat milieuvriendelijk, via een combinatie van zonwering en natuurlijke nachtkoeling met buitenlucht. Airco verslindt elektriciteit. Je zal het met onze systemen soms niet zo koel krijgen als met airco. Dat is ook goed zo, want te grote temperatuurverschillen zijn ongezond.”

PAUL RENSON
PAUL RENSON “Wij zoeken continu vernieuwingen. Dat zit in het DNA van ons bedrijf.”© Emy Elleboog

Maar de consument betaalt voor uw systemen wel een stevige prijs.

RENSON. “We zijn vermoedelijk niet de goedkoopste, maar op termijn wel de beste. In Waregem hebben we een concept house gebouwd. Alles werkt er gestuurd: natuurlijke koeling, ventilatie, verwarming, zonwering. Een speciale app meet de luchtkwaliteit in het gebouw, en die wordt automatisch bijgestuurd. Wij bieden een totaalconcept voor huizen. In de jaren negentig konden wij voor slechts 500 euro materialen verkopen voor een huis: verluchtingsroosters. Nu is dat een veelvoud en kunnen we in uitzonderlijke gevallen per woning tot 80.000 euro aan innovaties aanbieden.”

Renson trekt de wereld in: 'De toekomst is koeling, niet langer verwarming'

Ondanks zijn enorme groei was Renson de voorbije decennia vooral actief in de Benelux.

RENSON. “In ventilatie is de nationale wetgeving nog altijd heel belangrijk. Dat zet een enorme rem op de internationale groei. Als je toch wil doorbreken in het buitenland, ben je bijna verplicht tot een overname. Frankrijk bijvoorbeeld is heel protectionistisch.”

Er bestaat toch een Europese eenheidsmarkt?

RENSON. “De Europese Unie bestaat niet in de wetgeving rond ventilatie. Dat is dramatisch. Nationale producenten schermen hun markt af, met als nadeel dat nauwelijks nieuwigheden worden ontwikkeld. Het duurde vijf jaar eer wij onze technische certificaten voor Frankrijk kregen. Daarmee kunnen we onze systemen leveren aan overheidsgebouwen en sociale woningen. Frankrijk heeft werkelijk alles gedaan om ons uit de markt te houden. Daarom zoeken we er ook een overname.”

Was Italië al even protectionistisch?

RENSON. “Nee, dat is een ander verhaal. We kochten het familiebedrijf Corradi uit Bologna. Nadat de oprichter was gestorven, kwam een externe manager aan het roer. Maar die man bouwde luchtkastelen. Hij zou even snel de wereld veroveren. Met het faillissement van Corradi als gevolg. Wij hebben het bedrijf gekocht. Corradi was een pionier in terrasoverkappingen, met een focus op de horeca. In Bologna vonden we kennis en ervaring. De Italianen kunnen ons ook veel leren rond design. Maar Corradi blijft volledig autonoom werken, naast Renson. Het heeft zijn eigen productie en afdeling voor onderzoek en ontwikkeling. We veroveren in één klap wel een distributienetwerk voor de horeca in Italië en de wereld. Als we dat zelf dat hadden moeten uitbouwen, waren we nog tien jaar zoet geweest. Dit is de rode draad in al onze overnames: voorsprong nemen.”

Renson bouwt ook fabrieken in China en de Verenigde Staten. Wil u weg uit Waregem?

RENSON. “Nee. We verhuizen niet. Ik noem het strategisch lokaliseren. We zijn nog te veel Belgisch. We moeten ons meer aanpassen aan de lokale markten. In China werken we al tien jaar samen met een lokale partner. Dat gaat goed. Maar Chinese bouwpromotoren vragen almaar nadrukkelijker dat we lokaal produceren. Met lokale productie spelen we niet alleen beter in op de lokale vereisten, we vermijden ook invoerheffingen en we kunnen sneller leveren. Hetzelfde geldt voor onze nieuwe fabriek in Dallas, in de Verenigde Staten.”

Uw prioritaire groeilanden zijn nu zelfs de Verenigde Staten en Australië.

RENSON. “Daar zit enorm veel potentieel, zeker voor onze terrasoverkappingen. In Australië leven mensen heel veel buiten. Ook in de Verenigde Staten groeit het buitenleven. Toen ik dertig jaar geleden in New York rondwandelde, zag je bijna niemand op een terras zitten. Nu krioelt het van de terrasjes.”

Renson heeft kerngezonde cijfers. Doet u voor de investering van 125 miljoen euro ook een beroep op externe financiering?

RENSON. “Nee, alles gebeurt met eigen middelen. We hebben ook een oorlogskas voor overnames van bedrijven met complementaire producten en/of nieuwe distributiekanalen. Dat zal ons meer opbrengen dan wanneer we het op de bank laten staan.”

Durfkapitalisten zien uw puike balanscijfers ongetwijfeld ook. Lopen ze uw deur plat?

RENSON. “Ja. We zeggen dan: we verkopen niet, we kijken zelf uit naar overnames. We kregen trouwens al telefoons van buitenlandse concurrenten.”

Maar u hebt nooit gedacht aan extra schuldfinanciering, zodat Renson nog sneller kan groeien?

RENSON. “Je moet die groei ook kunnen uitvoeren. Overnemen is niet moeilijk. Maar je moet het bedrijf ook in orde brengen en synergie creëren. Daarom gaan we stap voor stap. Wij houden medewerkers klaar die meteen bijstand kunnen geven bij de overgenomen bedrijven. Dat zijn goede mensen. Onze man in Italië is een jonge kerel, die met zijn gezin naar Italië verhuisd is. Er zijn slechtere plekken, niet ( lacht)? En hij gaat dat goed doen.”

Renson zoekt alweer vijftig mensen. U werft continu aan. Waar blijft u die mensen halen?

RENSON. “Dat is de grootste uitdaging. In Waregem is er geen werkloosheid, in Henegouwen 14,5 procent. Waarom vinden wij wel werknemers in Frankrijk, maar niet in Henegouwen? We doen van alles. We zijn gestart met duaal leren, we nemen 50-plussers aan, we werken ook met medewerkers uit beschutte werkplaatsen.”

Waarom zoekt u geen talent in China of India?

RENSON. “Dat doen we. We willen niet enkel medewerkers die van dezelfde school zijn, in hetzelfde café zitten, en naar dezelfde voetbalploeg gaan. Dat wordt inteelt. Je moet diversiteit nastreven. Waregem bruist en bloeit en is aangenaam om wonen, maar onze regio is niet sexy voor buitenlanders. Het is niet vanzelfsprekend dat een buitenlandse familie naar hier komt. Je moet de taal kennen. We hebben geen universiteit, geen internationale school.”

Wat minder overheidsbeslag zou ook meer werknemers naar Renson lokken?

RENSON. “Zeker. Het is pijnlijk hoeveel extra belastingen en sociale zekerheid je betaalt als je goede mensen opslag wil geven. Dat is jammer.”

WAT is Renson?

· Specialist in ventilatie, zonwering, terrasoverkappingen en buitenhuizen

· Natuurlijk koelen en ventileren van gebouwen (geen airco)

· Voor woningen, kantoren, scholen, ziekenhuizen, tuinhuizen

· Een tiende van de omzet gaat naar O&O en marketing en communicatie

· Familiebedrijf, opgericht in 1909

· Paul Renson (58, vierde generatie) staat sinds 1984 aan het roer

125 miljoen euro investeringen

Het investeringsprogramma voor 2018 en 2019 is uitzonderlijk hoog. In België zijn de activiteiten van Renson gegroepeerd in drie grote entiteiten. Waregem blijft het hoofdkantoor, met O&O en fabrieken voor luchtkoeling, gezonde binnenlucht en zonwering.


In Deinze komt een nieuw centrum voor de afdeling buitenbeleving. Samen met andere partners, zoals leveranciers van tuinmeubelen, keukens, verlichting, wordt een totaalconcept voorgesteld.


Ook in Ardooie, de thuisbasis van de overgenomen specialist in schuifdeurbeslag ROB, komt een nieuwe productiesite, specifiek voor deurbeslag. De onderneming waar het in 1909 voor Renson allemaal mee begon, Argenta, komt ook in Ardooie. Argenta startte met beslag in gietijzer voor ramen en deuren.


In het buitenland nam Renson Corradi over. Het Italiaanse bedrijf Corradi had een filiaal in Dallas, zodat Renson voortaan ook in de Verenigde Staten zal produceren.


Renson start ook met productie in China, in Huizhou Dongguan, een stad met 10 miljoen inwoners in de buurt van Hongkong.


Ten slotte is er een grote investering in een nieuw ERP-systeem. Op die overkoepelende digitale steunpilaar zal de hele groep draaien: productie, verkoop, facturatie en controle.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content