Wie op de E17 voorbij de afrit Waregem rijdt, kan de langgerekte kantoren van Renson niet missen. Het gaat bijzonder goed met de specialist in natuurlijke koeling. Liefst 125 miljoen euro investeert het bedrijf in groei. "Dat is een uitzonderlijk bedrag", zegt gedelegeerd bestuurder Paul Renson. "Onze managementstijl is er een van durf en ondernemerschap. Als we morgen in China of de Verenigde Staten met productie moeten starten, liggen we daar niet van wakker. We discussiëren er niet te veel over, we beginnen er gewoon aan."
...

Wie op de E17 voorbij de afrit Waregem rijdt, kan de langgerekte kantoren van Renson niet missen. Het gaat bijzonder goed met de specialist in natuurlijke koeling. Liefst 125 miljoen euro investeert het bedrijf in groei. "Dat is een uitzonderlijk bedrag", zegt gedelegeerd bestuurder Paul Renson. "Onze managementstijl is er een van durf en ondernemerschap. Als we morgen in China of de Verenigde Staten met productie moeten starten, liggen we daar niet van wakker. We discussiëren er niet te veel over, we beginnen er gewoon aan." PAUL RENSON. "We bouwen ook een nieuwe fabriek in Ardooie, langs de E17. Net als in ons Italiaans filiaal in Bologna. Een gebouw langs de autosnelweg geeft enorm veel gratis publiciteit. Het is goed voor je uitstraling als werkgever. De bouwkosten blijven gelijk, maar onze merkbekendheid stijgt enorm." RENSON. "Die groei is het gevolg van onze snelle innovatie. Wij zoeken continu vernieuwingen. Dat zit in het DNA van ons bedrijf. Wat wil de markt, en hoe past dat in ons concept? Wat wordt de toekomst? Ons principe is gezonde en comfortabele leefruimtes creëren via natuurlijke koeling zonder airco. Want de uitdaging van de toekomst is koeling, niet langer verwarming. Hoe kan je zonder airco verhinderen dat warmte binnenkomt en woningen te warm maakt? Wij doen dat milieuvriendelijk, via een combinatie van zonwering en natuurlijke nachtkoeling met buitenlucht. Airco verslindt elektriciteit. Je zal het met onze systemen soms niet zo koel krijgen als met airco. Dat is ook goed zo, want te grote temperatuurverschillen zijn ongezond." RENSON. "We zijn vermoedelijk niet de goedkoopste, maar op termijn wel de beste. In Waregem hebben we een concept house gebouwd. Alles werkt er gestuurd: natuurlijke koeling, ventilatie, verwarming, zonwering. Een speciale app meet de luchtkwaliteit in het gebouw, en die wordt automatisch bijgestuurd. Wij bieden een totaalconcept voor huizen. In de jaren negentig konden wij voor slechts 500 euro materialen verkopen voor een huis: verluchtingsroosters. Nu is dat een veelvoud en kunnen we in uitzonderlijke gevallen per woning tot 80.000 euro aan innovaties aanbieden." RENSON. "In ventilatie is de nationale wetgeving nog altijd heel belangrijk. Dat zet een enorme rem op de internationale groei. Als je toch wil doorbreken in het buitenland, ben je bijna verplicht tot een overname. Frankrijk bijvoorbeeld is heel protectionistisch." RENSON. "De Europese Unie bestaat niet in de wetgeving rond ventilatie. Dat is dramatisch. Nationale producenten schermen hun markt af, met als nadeel dat nauwelijks nieuwigheden worden ontwikkeld. Het duurde vijf jaar eer wij onze technische certificaten voor Frankrijk kregen. Daarmee kunnen we onze systemen leveren aan overheidsgebouwen en sociale woningen. Frankrijk heeft werkelijk alles gedaan om ons uit de markt te houden. Daarom zoeken we er ook een overname." RENSON. "Nee, dat is een ander verhaal. We kochten het familiebedrijf Corradi uit Bologna. Nadat de oprichter was gestorven, kwam een externe manager aan het roer. Maar die man bouwde luchtkastelen. Hij zou even snel de wereld veroveren. Met het faillissement van Corradi als gevolg. Wij hebben het bedrijf gekocht. Corradi was een pionier in terrasoverkappingen, met een focus op de horeca. In Bologna vonden we kennis en ervaring. De Italianen kunnen ons ook veel leren rond design. Maar Corradi blijft volledig autonoom werken, naast Renson. Het heeft zijn eigen productie en afdeling voor onderzoek en ontwikkeling. We veroveren in één klap wel een distributienetwerk voor de horeca in Italië en de wereld. Als we dat zelf dat hadden moeten uitbouwen, waren we nog tien jaar zoet geweest. Dit is de rode draad in al onze overnames: voorsprong nemen." RENSON. "Nee. We verhuizen niet. Ik noem het strategisch lokaliseren. We zijn nog te veel Belgisch. We moeten ons meer aanpassen aan de lokale markten. In China werken we al tien jaar samen met een lokale partner. Dat gaat goed. Maar Chinese bouwpromotoren vragen almaar nadrukkelijker dat we lokaal produceren. Met lokale productie spelen we niet alleen beter in op de lokale vereisten, we vermijden ook invoerheffingen en we kunnen sneller leveren. Hetzelfde geldt voor onze nieuwe fabriek in Dallas, in de Verenigde Staten." RENSON. "Daar zit enorm veel potentieel, zeker voor onze terrasoverkappingen. In Australië leven mensen heel veel buiten. Ook in de Verenigde Staten groeit het buitenleven. Toen ik dertig jaar geleden in New York rondwandelde, zag je bijna niemand op een terras zitten. Nu krioelt het van de terrasjes." RENSON. "Nee, alles gebeurt met eigen middelen. We hebben ook een oorlogskas voor overnames van bedrijven met complementaire producten en/of nieuwe distributiekanalen. Dat zal ons meer opbrengen dan wanneer we het op de bank laten staan." RENSON. "Ja. We zeggen dan: we verkopen niet, we kijken zelf uit naar overnames. We kregen trouwens al telefoons van buitenlandse concurrenten." RENSON. "Je moet die groei ook kunnen uitvoeren. Overnemen is niet moeilijk. Maar je moet het bedrijf ook in orde brengen en synergie creëren. Daarom gaan we stap voor stap. Wij houden medewerkers klaar die meteen bijstand kunnen geven bij de overgenomen bedrijven. Dat zijn goede mensen. Onze man in Italië is een jonge kerel, die met zijn gezin naar Italië verhuisd is. Er zijn slechtere plekken, niet ( lacht)? En hij gaat dat goed doen." RENSON. "Dat is de grootste uitdaging. In Waregem is er geen werkloosheid, in Henegouwen 14,5 procent. Waarom vinden wij wel werknemers in Frankrijk, maar niet in Henegouwen? We doen van alles. We zijn gestart met duaal leren, we nemen 50-plussers aan, we werken ook met medewerkers uit beschutte werkplaatsen." RENSON. "Dat doen we. We willen niet enkel medewerkers die van dezelfde school zijn, in hetzelfde café zitten, en naar dezelfde voetbalploeg gaan. Dat wordt inteelt. Je moet diversiteit nastreven. Waregem bruist en bloeit en is aangenaam om wonen, maar onze regio is niet sexy voor buitenlanders. Het is niet vanzelfsprekend dat een buitenlandse familie naar hier komt. Je moet de taal kennen. We hebben geen universiteit, geen internationale school." RENSON. "Zeker. Het is pijnlijk hoeveel extra belastingen en sociale zekerheid je betaalt als je goede mensen opslag wil geven. Dat is jammer."