Brussels Airlines zal van de Belgische overheid kunnen rekenen op een lening van 290 miljoen euro met een looptijd van zes jaar. Lufthansa legt op zijn beurt 170 miljoen euro op tafel. De Belgische regering krijgt de garantie dat het geld binnen Brussels Airlines blijft en dus niet doorstroomt naar Lufthansa of andere maatschappijen binnen de Duitse groep. De overheid krijgt ook pandrecht op de aandelen van Lufthansa in Brussels Airlines. Als de luchtvaartmaatschappij de lening niet kan terugbetalen, komen die aandelen dus in het bezit van de overheid.

De regering kan ook rekenen op twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines. Momenteel telt die raad van bestuur vijf leden, onder wie de Belgen Jan Smets (co-voorzitter) en Etienne Davignon. Het is niet duidelijk of de huidige raad van bestuur zal worden uitgebreid of bestaande leden zullen worden vervangen en door wie.

Voorts voorziet het ontwerpakkoord in nog een reeks bindende engagementen. Het merk Brussels Airlines moet blijven bestaan, de maatschappij moet onder een Belgische licentie blijven vliegen, het hoofdkantoor moet in Brussel blijven en de langeafstandsvloot moet verder uitgebouwd worden. Om al die voorwaarden op te volgen, wordt voor de duurtijd van de lening een arbitragemechanisme opgericht.

Daarnaast wordt in het akkoord ook 'het belang van de ecologische bekommernissen benadrukt', is te horen. De verdere ontwikkeling van Brussels Airlines na de coronacrisis moet dus gepaard gaan met een vermindering van zijn ecologische voetafdruk.

Het ontwerpakkoord moet nog formeel worden goedgekeurd door het kernkabinet, dat zich vanavond/dinsdagavond buigt over het dossier. Ook de raden van bestuur van Brussels Airlines en Lufthansa Group, de Europese Commissie en het Duitse economische stabilisatiefonds moeten het akkoord nog goedkeuren.

Brussels Airlines klopte wegens de coronacrisis midden maart al bij de federale regering aan voor staatssteun. Maar terwijl Lufthansa zelf al een akkoord bereikte met de Duitse regering over staatssteun en dochters Austrian Airlines en Swiss ook al in Oostenrijk en Zwitserland akkoorden afsloten, bleef een deal in België lang uit. Uiteindelijk kwamen de gesprekken, die in handen waren van minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld), midden vorige week in een stroomversnelling. De laatste dagen werd er nog 'intensief onderhandeld', luidt het.

Bij de vakbonden wordt dinsdag opgelucht gereageerd over het ontwerpakkoord tussen de Belgische overheid en Lufthansa. 'We hebben er lang op moeten wachten en ook het personeel wilde graag duidelijkheid', zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond. Hij wijst erop dat dezer dagen heel wat personeelsleden van Brussels Airlines aan het nadenken zijn over hun toekomst. 'Blijven ze bij het bedrijf of kiezen ze voor vrijwillig vertrek? Daarbij werden ook vragen gesteld bij het toekomstplan voor de luchtvaartmaatschappij', klinkt het. Paul Buekenhout van ACV Puls meent dat Brussels Airlines nu is gered, 'hoewel ik geen glazen bol heb', zei hij op Radio 1.

Zowel Buekenhout als Lemberechts wezen ook op het belang van het reddingsplan voor de andere (toeleverings)bedrijven op Brussels Airport. 'Dit zijn gunstige signalen dat Lufthansa en Brussels Airlines gezamenlijk kunnen verdergaan in de toekomst en dat is noodzakelijk om een goede luchthaven in Zaventem uit te bouwen', verwoordde Buekenhout het.

Brussels Airlines zal van de Belgische overheid kunnen rekenen op een lening van 290 miljoen euro met een looptijd van zes jaar. Lufthansa legt op zijn beurt 170 miljoen euro op tafel. De Belgische regering krijgt de garantie dat het geld binnen Brussels Airlines blijft en dus niet doorstroomt naar Lufthansa of andere maatschappijen binnen de Duitse groep. De overheid krijgt ook pandrecht op de aandelen van Lufthansa in Brussels Airlines. Als de luchtvaartmaatschappij de lening niet kan terugbetalen, komen die aandelen dus in het bezit van de overheid. De regering kan ook rekenen op twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines. Momenteel telt die raad van bestuur vijf leden, onder wie de Belgen Jan Smets (co-voorzitter) en Etienne Davignon. Het is niet duidelijk of de huidige raad van bestuur zal worden uitgebreid of bestaande leden zullen worden vervangen en door wie. Voorts voorziet het ontwerpakkoord in nog een reeks bindende engagementen. Het merk Brussels Airlines moet blijven bestaan, de maatschappij moet onder een Belgische licentie blijven vliegen, het hoofdkantoor moet in Brussel blijven en de langeafstandsvloot moet verder uitgebouwd worden. Om al die voorwaarden op te volgen, wordt voor de duurtijd van de lening een arbitragemechanisme opgericht. Daarnaast wordt in het akkoord ook 'het belang van de ecologische bekommernissen benadrukt', is te horen. De verdere ontwikkeling van Brussels Airlines na de coronacrisis moet dus gepaard gaan met een vermindering van zijn ecologische voetafdruk. Het ontwerpakkoord moet nog formeel worden goedgekeurd door het kernkabinet, dat zich vanavond/dinsdagavond buigt over het dossier. Ook de raden van bestuur van Brussels Airlines en Lufthansa Group, de Europese Commissie en het Duitse economische stabilisatiefonds moeten het akkoord nog goedkeuren. Brussels Airlines klopte wegens de coronacrisis midden maart al bij de federale regering aan voor staatssteun. Maar terwijl Lufthansa zelf al een akkoord bereikte met de Duitse regering over staatssteun en dochters Austrian Airlines en Swiss ook al in Oostenrijk en Zwitserland akkoorden afsloten, bleef een deal in België lang uit. Uiteindelijk kwamen de gesprekken, die in handen waren van minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld), midden vorige week in een stroomversnelling. De laatste dagen werd er nog 'intensief onderhandeld', luidt het. Bij de vakbonden wordt dinsdag opgelucht gereageerd over het ontwerpakkoord tussen de Belgische overheid en Lufthansa. 'We hebben er lang op moeten wachten en ook het personeel wilde graag duidelijkheid', zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond. Hij wijst erop dat dezer dagen heel wat personeelsleden van Brussels Airlines aan het nadenken zijn over hun toekomst. 'Blijven ze bij het bedrijf of kiezen ze voor vrijwillig vertrek? Daarbij werden ook vragen gesteld bij het toekomstplan voor de luchtvaartmaatschappij', klinkt het. Paul Buekenhout van ACV Puls meent dat Brussels Airlines nu is gered, 'hoewel ik geen glazen bol heb', zei hij op Radio 1. Zowel Buekenhout als Lemberechts wezen ook op het belang van het reddingsplan voor de andere (toeleverings)bedrijven op Brussels Airport. 'Dit zijn gunstige signalen dat Lufthansa en Brussels Airlines gezamenlijk kunnen verdergaan in de toekomst en dat is noodzakelijk om een goede luchthaven in Zaventem uit te bouwen', verwoordde Buekenhout het.