Het aantal passagiers lag 8 procent hoger dan in 2017, zo deelde Ryanair donderdag mee. De bezettingsgraad van de vliegtuigen bedroeg over het volledige jaar 96 procent. Dat de groei lichtjes lager ligt dan in 2017 (toen 10 procent), heeft onder meer te maken met tientallen annuleringen tot maart, ten gevolge van problemen met de vakantieplanning van piloten. In de tweede jaarhelft werd Ryanair vervolgens geconfronteerd met een reeks stakingen, onder meer in België, in een sociaal conflict rond vakbondserkenning.

Lufthansa maakt pas op 10 januari de passagierscijfers bekend, maar nu al is duidelijk dat de Duitse groep waartoe ook Brussels Airlines behoort, de titel van grootste Europese luchtvaartmaatschappij zal behouden. Eind november stond Lufthansa al op 132,4 miljoen passagiers, en zelfs met een nulgroei in december zou de groep boven 141 miljoen vervoerde reizigers uitkomen. Tot en met november stond Lufthansa overigens op een groei van meer dan 10 procent.

Ryanair was in 2016 voor het eerst de grootste speler in Europa, maar een jaar later moest het die titel weer nipt afgeven aan Lufthansa.