Volgend jaar zal het dertig jaar geleden zijn dat Gert Verhulst de sprekende hond Samson introduceerde op tv en Hans Bourlon ontmoette. Zeven jaar later richtten zij Studio 100 op.
...

Volgend jaar zal het dertig jaar geleden zijn dat Gert Verhulst de sprekende hond Samson introduceerde op tv en Hans Bourlon ontmoette. Zeven jaar later richtten zij Studio 100 op. Bourlon en Verhulst werden bijna en stoemelings CEO en succesvol ondernemer, maar ze bouwden Studio 100 op basis van Vlaamse content wel uit tot een volbloed mediagroep. Niet voor niets worden voorzichtig parallellen getrokken met een kanjer als Disney, omdat beide actief zijn in themaparken, tv-series, films en animatiestudio's. Maar in tegenstelling tot Disney en andere sectorgenoten staat Studio 100 niet op de beurs. Bourlon en Verhulst zijn samen meerderheidsaandeelhouder, terwijl een derde van de aandelen van BNP Paribas Fortis Private Equity is. Maar quo vadis Studio 100? Het imperium reikt al vrijwel tot alle uithoeken, zeker sinds de overname vorig jaar van het Amerikaanse animatiebedrijf Little Airplane. Zo benadrukte Bourlon vorige week in Trends via Little Airplane grote ambities te hebben in China. Hoe de heren dat aanzwellende kluwen van activiteiten kunnen blijven combineren met hun sociale leven - en in het geval van Verhulst met een medialeven - is niet onze zaak, maar het doet wel vragen rijzen over de toekomst van het Vlaamse media- en cultuuricoon, dat al langer wordt benaderd door potentiële kopers. Het staat in de sterren geschreven dat beide vijftigers ooit aan het aandeelhouderschap zullen sleutelen, door een nieuwe forse partner te verwelkomen of een beursgang te lanceren. Bovendien vergen steile ambities behalve veel vers kapitaal en een versterkte balans ook een versterkt topmanagement. We gunnen het Bourlon en Verhulst van harte dat ze zich nog lang rot amuseren met hun geesteskind, maar hopen vurig dat ze intussen geen kansen missen om hier een absolute wereldtopper te bouwen.