Lang aanschuiven bij de warme bakker om op croissants te bestellen voor zondagochtend of wachten tot het winkelmeisje dat de bestelling van een taart voor volgende week in een groot boek opschrijft? Bakkersonline.be digitaliseert zulke processen. Op de site kun je een ambachtelijke bakker, patissier of chocolatier in je buurt zoeken, je bestelling plaatsen en ze later afhalen in de winkel of thuis laten leveren. Als iemand toch op een paar dagen op voorhand in de winkel bestelt, wordt de bestelling ingegeven op tablet of laptop. 's Nachts rolt de lijst van wat de bakker moet maken voor de volgende dag netjes uit de printer.
...

Lang aanschuiven bij de warme bakker om op croissants te bestellen voor zondagochtend of wachten tot het winkelmeisje dat de bestelling van een taart voor volgende week in een groot boek opschrijft? Bakkersonline.be digitaliseert zulke processen. Op de site kun je een ambachtelijke bakker, patissier of chocolatier in je buurt zoeken, je bestelling plaatsen en ze later afhalen in de winkel of thuis laten leveren. Als iemand toch op een paar dagen op voorhand in de winkel bestelt, wordt de bestelling ingegeven op tablet of laptop. 's Nachts rolt de lijst van wat de bakker moet maken voor de volgende dag netjes uit de printer.Nu steeds meer mensen, zeker jongeren, online producten bestellen, is de software van Bakkersonline.be voor de warme bakkers een manier om met een webshop uit te pakken. Voor klanten is het verleidelijk bij de supermarkt brood te bestellen als ze toch online hun winkelkarretje aan het vullen zijn. Via Bakkersonline kunnen warme bakkers daar hun eigen webwinkel tegenover stellen.Bakkers betalen een instapprijs en een maandelijkse vergoeding van 59 euro voor de diensten van Bakkersonline. Dat ze tevreden zijn, blijkt uit de cijfers: 97 procent van de bakkers die zich inschrijven, blijft van de diensten gebruikmaken. Dat komt niet alleen omdat Bakkersonline de werklast voor de bakkerijen verlicht, maar vooral omdat de digitalisering nieuwe omzet genereert. In België besteden klanten via Bakkersonline gemiddeld 21,50 euro per bestelling, terwijl het gemiddelde in de bakkerij 5,50 euro is, zo blijkt uit cijfers van het bedrijf.Maxim Sergeant richtte Localtomorrow, het moederbedrijf van Bakkersonline, in 2013 op als student-ondernemer met als doel technologie te ontwikkelen voor handelaars in verse voeding, zoals bakkers en slagers. De twintiger richtte zich eerst op bakkers. Met een team van tien mensen overtuigde hij tot nu toe 350 bakkers in België en Nederland de software te gebruiken. In België telt de site 85.000 gebruikers, goed voor 140.000 bestellingen of 3 miljoen euro. Nederland levert 2 miljoen euro aan transacties op. Nu het bedrijf in België zijn technologie en zakenmodel heeft bewezen, is groei de volgende stap. Om rendabel te worden, moet het bedrijf veel meer artisanale bakkers overtuigen. Het kijkt voor die groei naar het buitenland. "Een half jaar geleden namen we onze grootste concurrent in Nederland over", zegt Maxim Sergeant. "Daardoor zijn we nu de marktleider in Nederland. We hadden proefprojecten lopen in Duitsland en technologisch waren we ook klaar voor de Franse markt, waar ik al jaren naartoe wou. Maar ik slaagde er niet in de Franse markt te betreden omdat ik niet op eigen kracht een salesploeg van twintig tot honderd mensen kon aanwerven. Dankzij Puratos kan dat wel. Frankrijk wordt dan ook het eerste land waar we de komende weken voet aan de grond zetten. Er is een proefproject gestart en de eerste verkopers zijn opgeleid. De eerste contracten zijn getekend."Met de verkoopteams van Puratos Group, een specialist in producten voor bakkers, patissiers, chocolatiers, retailers en foodservicebedrijven, moet het nu wel lukken in Frankrijk. "Zij zullen behalve de ingrediënten, nu ook de digitale service van Bakkersonline aanbieden aan hun klanten", zegt Maxim Sergeant, die zich als ondernemer liet begeleiden door Netwerk Ondernemen. "Zo krijgt Bakkersonline de kans snel veel internationale handelaars te bereiken. Het is altijd mijn droom geweest om Bakkersonline wereldwijd te krijgen. Eerst Europa, daarna Azië en Zuid-Amerika."Sergeant stelde Bakkersonline voor aan de general managers en marketeers die een paar weken geleden van overal ter wereld naar Brussel waren afgezakt voor het tweejaarlijkse seminarie over de strategie van Puratos. Volgens Jean-Philippe Micheaux, de financieel directeur van Puratos Group, wordt nu een ambitieus plan ontwikkeld om de technologie te introduceren in de 78 landen waarin Puratos actief is. "Bakkersonline versnelt onze digitale strategie", zegt Jean-Philippe Micheaux. "We werken aan nog andere innovaties om de artisanale bakkers te helpen digitaliseren. Vele daarvan zullen synergieën genereren met Bakkersonline."Voor Puratos is de investering in Localtomorrow een vorm van corporate venturing, start-upjargon voor het aangaan van een strategische samenwerking tussen een groot en een klein bedrijf. "Innovatie zit sowieso in het DNA van Puratos. Daardoor passen Bakkersonline en Puratos goed bij elkaar. En we willen zeker de start-upspirit van Bakkersonline behouden", zegt Micheaux. "We houden daarom de site van Localtomorrow in Gent. Het bedrijf moet van daaruit groeien." De tienkoppige ploeg wordt het komende jaar uitgebouwd tot een team van meer dan veertig mensen. Enkele mensen van Puratos voegen zich bij het Localtomorrow-team en er komen nieuwe aanwervingen.Dat worden niet alleen verkopers, maar ook softwareontwikkelaars. Maxim Sergeant volgt de concurrentie op de voet om technologische innovaties zo snel mogelijk in zijn eigen technologie te verwerken. "We doen een integratie met BakeID van Puratos", zegt Sergeant. "Dat is een softwaretool om te analyseren welke voorkeuren een consument heeft. Dankzij die tool weet de bakker welk brood zijn consumenten willen en kan Puratos helpen het te maken. Localtomorrow zal de komende maanden ook een smartphoneapplicatie ontwikkelen voor Apple- en Android-toestellen."Puratos Group nam de aandelen van de eerste aandeelhouders in Localtomorrow over, met uitzondering van de aandelen van oprichter Sergeant. De groep en Maxim Sergeant geven geen cijfers vrij over die transactie of de omzet van hun joint venture. Hoewel Bakkersonline.be het belangrijkste merk van Localtomorrow is, blijven ook de andere merken van de start-up bestaan. Naast Bakkersonline.be lanceerde Sergeant immers ook Slagersonline.be en Dorponline.be. Die laatste site is een digitale marktplaats waar gemeenten de handelaars op hun gemeente kunnen bundelen. Op Hammeonline.be kun je bijvoorbeeld online winkelen bij handelaars uit die gemeente. "Slagersonline blijft een aparte en belangrijke businessunit en wordt in België en Nederland verder ontwikkeld", zegt Maxim Sergeant. "Dorponline ook. Maar Bakkersonline is het product waarmee we de wereld in trekken."