Proximus klopt de verwachtingen

The logo of Belgian telecoms group Proximus © REUTERS
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Proximus deed het beter dan de verwachtingen van analisten. De omzet in de Benelux steeg in het vierde kwartaal met bijna 1 procent. Proximus won weer duizenden klanten voor tv en internet. Bij de bedrijven deden ICT en slimme mobiele diensten het goed. De operationele groepskasstroom kwam bijna 1 procent hoger uit op 445 miljoen.

In alle segmenten samen boekte Proximus in het vierde kwartaal 1,478 miljard euro omzet (-0,8%) en een bedrijfswinst van 185 miljoen (-15,2%). De nettowinst, deel van de groep, kwam door lagere belastingen uit op 137 miljoen (+9,8%).

Consumenten

Bij de consumenten daalden de inkomsten met 0,5 procent tot 733 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat Proximus minder mobieltjes verkocht. In klanten leverden de eindejaarsacties veel op.

Voor internet steeg het aantal klanten met 17.000, tot 1,98 miljoen. Het verloop in dat segment neemt af en de gemiddelde opbrengst per vaste internetklant bleef op 28,4 euro, evenveel als in het derde kwartaal. De opwaardering van het netwerk is afgerond, waardoor 83 procent van de bevolking nu ongeveer 70 megabit per seconde zou moeten krijgen bij Proximus.

Proximus won nog eens 18.000 televisie-abonnees. Het zijn er nu 1,56 miljoen. De maandelijkse opbrengst per tv-klant daalde lichtjes tot 21 euro. Als geheel stegen de tv-inkomsten toch met 4,6 procent, vergeleken met een jaar geleden, tot 98 miljoen euro.

Er zijn geen signalen dat de Proximus-klanten massaal zouden overstappen naar de goedkope Scarlet-formule, hoewel de gemiddelde opbrengst uit 3 play-formules met 76 euro 3 procent lager lag dan vorig jaar. Dat heeft te maken met de “soliede groei” van Scarlet, noteert Proximus. Scarlet haalt een marktaandeel van 5,8 procent en is daarmee “veel groter dan Orange”, zegt Dominique Leroy, de CEO van Proximus.

Het alles-in-een-aanbod Tuttimus dankt zijn succes onder meer aan de mogelijkheid Netflix in de bundel te, laat Proximus uitschijnen. De operator vindt ook dat de overstap van Studio 100 van Telenet naar Proximus zijn familie-aanbod “groot voordeel heeft bezorgd”.

Het opbrengst uit 4 play-klanten steeg met 17,1 procent tot 236 miljoen euro. Die klanten betalen gemiddeld 115,7 euro per maand aan Proximus (+1% tegenover 2016). Per huishouden kreeg Proximus gemiddeld 67,7 euro binnen (+2,6%), met nu 2,74 producten per huishouden.

De Tuttimus- en Bizz-all-In-bundels samen kregen er in één kwartaal 54.000 abonnees bij, tot 360.000.

In telefonie ging het aantal vaste telefoonlijnen met 0,8 procent achteruit. In mobiel daalde het aantal voorafbetaalde kaarten met 8000, terwijl het aantal abonnementen met hetzelfde cijfer steeg. Per saldo gingen de mobiele inkomsten in vergelijking met 2016 met 1,2 procent achteruit tot 243 miljoen euro. Dat wijt Proximus opnieuw aan het Europese ‘roaming zoals thuis’.

Bedrijven

Het bedrijvensegment boekte een mooie 3,5 procent extra inkomsten in het kwartaal, tot 370 miljoen euro. De slimme mobiliteitsdienst BeMobile deed het prima. De ICT-inkomsten stegen een riante 9,5 procent, eenmalige inkomsten inbegrepen. Samen compenseerden die geavanceerde diensten de achteruitgang in traditionele producten.

In mobiele telefonie daalde de omzet met slechts 0,4 procent in het bedrijvensegment, vergeleken met dezelfde periode uit 2016. Opmerkelijk genoeg klinken hier geen klachten over roaming. “De impact werd bijna helemaal opgevangen door het groter aantal mobiele klanten en het hogere datagebruik”, stelt Telenet.

Roaming was een van de redenen waarom de groothandelsinkomsten met 10 procent stegen tot 51 miljoen euro in het kwartaal. Buitenlanders die roamen op het netwerk van Proximus brengen inkomsten binnen. Die worden in dit segment geboekt. Volgens Proximus blijft de ‘roam like at home’-regeling desalniettemin een slechte zaak voor het bedrijf.

Internationaal

De omzet van internationale filiaal BICS daalde met 6,6 procent tot 339 miljoen euro door de overgang van spraak naar data. De daling was sterker dan analisten verwachtten. Organisch, zonder de overname van TeleSign, viel de omzet zelfs met 11,3 procent terug.

De omzet uit spraak daalde met 14,5 procent, onder meer door de ongunstige dollarkoers. TeleSign, dat eind oktober werd overgenomen voor 230 miljoen dollar cash, is een Amerikaans specialist in automatische berichten naar personen (A2P). Die activiteiten worden sinds 1 november geconsolideerd.

De dataomzet – dankzij TeleSign en hoger roamingverkeer – steeg met 25 procent tot 90 miljoen. Daarop zijn de marges aanzienlijk beter dan op spraak. Per saldo bracht BICS zo toch 37 miljoen operationele kasstroom binnen (+3%).

Vooruitzichten

Dominique Leroy verwacht voor dit jaar opnieuw een lichte stijging van de winst voor financiële resultaten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda). De omzet in de Benelux zal stabiel blijven.

De investeringen zouden opnieuw rond 1 miljard euro uitkomen, maar de kosten van eventuele spectrumveilingen zijn daarin niet meegerekend. Het dividend per aandeel blijft ook voor 2018 en 2019 op 1,5 euro bruto. Eind april betaalt Proximus de resterende euro van het dividend over 2017. 50 cent werd al in december betaald.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content