In februari raakte al bekend dat de Bijzondere Belastingsinspectie (BBI) onderzoeken voert naar onderaannemers die voor PostNL pakjes bezorgen in ons land en geen btw of belastingen betalen. In interne documenten werden zelfs namen ontdekt van bedrijven die al failliet waren verklaard en toch nog als erkende onderaannemers in ons land pakjes leverden voor PostNL.

Los van die BBI-zaken belanden PostNL en concurrent GLS nu op de beklaagdenbank voor sociale fraude met hun pakjesbezorgers. Beide bedrijven zijn gedagvaard, net als een aantal onderaannemers. Het Mechelse arbeidsauditoriaat ziet voldoende aanwijzingen van structurele fraude, waarbij vermoedelijk de arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs ronduit slecht zijn.

Zo is er sprake van zeer lange werkdagen, weinig respect voor de covid-maatregelen en wordt het personeel onderbetaald. Ook is er mogelijk sprake van schijnzelfstandigheid.

Het arbeidsauditoriaat heeft Bpost uitgenodigd voor verhoor als mogelijk benadeelde partij. Op vrijdag 21 mei houdt het Mechelse arbeidsauditoriaat een themazitting over de sociale fraude bij de pakjesbezorgers.

Reactie vakbond

Vakbond ACV-Puls hoopt dat PostNL en GLS vervolgd zullen worden door de correctionele rechtbank voor sociale fraude bij hun koeriers. 'We merken al enige tijd op dat dergelijke praktijken jammer genoeg wijdverspreid zijn in deze sector en dat ook de goede leerlingen door praktijken die nu bij GLS en PostNL worden vastgesteld onder druk komen te staan om hetzelfde pad in te slaan. Hopelijk brengt deze vervolging hen op andere gedachten', meldt de vakbond zaterdag in een persbericht.

ACV-Puls klaagt 'de erbarmelijke werkomstandigheden' van de chauffeurs bij pakjesbedrijven aan. 'Als men leest dat een nieuwe speler op de Belgische markt, Colis Privé, zonder schroom in de krant verkondigtdat hij uitsluitend met onderaannemers zal rijden, weet men dat er fundamenteel iets schort in de sector', klinkt het.

De vakbond wijst erop dat de sector de volgende jaren alleen maar gaat groeien, en dat het dus belangrijk is dat het beleid nadenkt op welke manier men deze groeiende tewerkstelling vorm wil geven. 'Kiezen we voor een nieuwe lading werkende armen of zet men in op kwaliteitsvolle jobs voor meestal kortgeschoolde werknemers?'

De vakbond reikt zelfs de hand aan minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) om samen na te denken over een regelgevend kader.

In februari raakte al bekend dat de Bijzondere Belastingsinspectie (BBI) onderzoeken voert naar onderaannemers die voor PostNL pakjes bezorgen in ons land en geen btw of belastingen betalen. In interne documenten werden zelfs namen ontdekt van bedrijven die al failliet waren verklaard en toch nog als erkende onderaannemers in ons land pakjes leverden voor PostNL. Los van die BBI-zaken belanden PostNL en concurrent GLS nu op de beklaagdenbank voor sociale fraude met hun pakjesbezorgers. Beide bedrijven zijn gedagvaard, net als een aantal onderaannemers. Het Mechelse arbeidsauditoriaat ziet voldoende aanwijzingen van structurele fraude, waarbij vermoedelijk de arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs ronduit slecht zijn. Zo is er sprake van zeer lange werkdagen, weinig respect voor de covid-maatregelen en wordt het personeel onderbetaald. Ook is er mogelijk sprake van schijnzelfstandigheid. Het arbeidsauditoriaat heeft Bpost uitgenodigd voor verhoor als mogelijk benadeelde partij. Op vrijdag 21 mei houdt het Mechelse arbeidsauditoriaat een themazitting over de sociale fraude bij de pakjesbezorgers.Vakbond ACV-Puls hoopt dat PostNL en GLS vervolgd zullen worden door de correctionele rechtbank voor sociale fraude bij hun koeriers. 'We merken al enige tijd op dat dergelijke praktijken jammer genoeg wijdverspreid zijn in deze sector en dat ook de goede leerlingen door praktijken die nu bij GLS en PostNL worden vastgesteld onder druk komen te staan om hetzelfde pad in te slaan. Hopelijk brengt deze vervolging hen op andere gedachten', meldt de vakbond zaterdag in een persbericht.ACV-Puls klaagt 'de erbarmelijke werkomstandigheden' van de chauffeurs bij pakjesbedrijven aan. 'Als men leest dat een nieuwe speler op de Belgische markt, Colis Privé, zonder schroom in de krant verkondigtdat hij uitsluitend met onderaannemers zal rijden, weet men dat er fundamenteel iets schort in de sector', klinkt het.De vakbond wijst erop dat de sector de volgende jaren alleen maar gaat groeien, en dat het dus belangrijk is dat het beleid nadenkt op welke manier men deze groeiende tewerkstelling vorm wil geven. 'Kiezen we voor een nieuwe lading werkende armen of zet men in op kwaliteitsvolle jobs voor meestal kortgeschoolde werknemers?' De vakbond reikt zelfs de hand aan minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) om samen na te denken over een regelgevend kader.