Showpad, dat een platform ontwikkelde om sales- en marketingteams te ondersteunen, ziet de kapitaalinjectie van 25 miljoen dollar eerder als een uitbreiding van de ronde van mei 2016. Toen haalde het 50 miljoen dollar op in zijn derde grote ronde.
...

Showpad, dat een platform ontwikkelde om sales- en marketingteams te ondersteunen, ziet de kapitaalinjectie van 25 miljoen dollar eerder als een uitbreiding van de ronde van mei 2016. Toen haalde het 50 miljoen dollar op in zijn derde grote ronde. Het Amerikaanse Insight Venture Partners, een bekend fonds dat onder meer in Alibaba, Flipboard en andere grote techbedrijven heeft geïnvesteerd, was toen de hoofdinvesteerder en doet er nu nog eens 25 miljoen dollar bij. "De kapitaalronde komt voor ons ook wel wat onverwacht", zegt CEO Pieterjan Bouten. Samen met medeoprichter Louis Jonckheere leidt hij het bedrijf. "We gingen daar pas later dit jaar aan beginnen, maar we hebben eind 2017 enkele spontane aanbiedingen gekregen van nieuwe partijen die in het bedrijf wilden stappen. Daarop is Insight Venture Partners met een tegenvoorstel gekomen. Het is een gemak om gewoon te kunnen voortdoen met de bestaande investeerders. De voorwaarden waren ook goed en het zorgt voor niet al te veel verwatering van de aandelen van de andere aandeelhouders. We hebben niet lang getwijfeld."PIETERJAN BOUTEN. "Het kantoor in Chicago groeit als kool. Dat is in oktober geopend en ondertussen zitten we er aan 15 medewerkers. Tegen eind 2018 komen we daar wellicht uit op 50 medewerkers. Showpad blijft ook investeren in zijn kantoor in San Francisco. We willen in de Verenigde Staten en in Europa, de voornaamste markten, dicht bij onze klanten zijn en telkens per regio sterke sales-, marketing- en customersuccesafdelingen (klantenondersteuning, nvdr) uitbouwen. Vanuit Chicago gaan we ook gemakkelijker de Oostkust van de VS kunnen coveren."BOUTEN. "De bestaande klanten waren al zeer divers, zoals GE en Atlas Capco. Ik denk dat 90 procent van onze klanten uit een van de zogenaamde traditionele sectoren komt. De uitbouw van Chicago is vooral om dichter bij de klanten aan de andere kant van de VS te kunnen zitten. We zijn ons verkooporganisatie aan het optimaliseren. Dat leidt tot een meer gestructureerde aanpak, met teams die een specifieke regio hebben en soms ook een industriefocus."De extra opgehaalde 25 miljoen euro willen we dus gebruiken om wereldwijd de commerciële organisatie voort uit te bouwen én om voort te investeren in productontwikkeling. We willen dit jaar nog 25 ontwikkelaars aannemen, hoofdzakelijk in onze hoofdzetel in Gent. Daar hebben we onze productontwikkeling gecentraliseerd."BOUTEN. "In totaal zijn we nu met meer dan 260, tegen het jaareinde zullen we wellicht ruim over de 300 gaan."BOUTEN. "Vorig jaar hebben we het doel van 30 miljoen dollar recurrente omzet gehaald. Het streefdoel is over drie tot vier jaar boven de 100 miljoen dollar recurrente omzet uit te komen. Dat betekent dus dat we eind 2018 wellicht richting de 50 miljoen dollar schuiven. We mikken op 250 nieuwe klanten. Dit jaar willen we ook minstens vijf klanten die voor telkens 1 miljoen euro omzet zorgen. In 2017 sloten we voor het eerst zo'n groot contract af."Meer gedetailleerde omzetdoelstellingen voor de komende jaren gaan we vanaf nu niet meer communiceren. Op lange termijn behoort een beursgang zeker tot de mogelijkheden. En het is niet ongebruikelijk om dan even wat discreter te zijn. Veel sectorgenoten die naar de beurs trokken, deden dat ook."