CEO Tavaras stelde maandag het herstelplan 'Back in the race' voor dat de noodlijdende autobouwer uit de rode cijfers moet halen.

Vorig jaar noteerde Peugeot een nettoverlies van 2,3 miljard euro tegenover 5,0 miljard euro in 2012. De omzet daalde in 2013 met 2,4 procent tot 54,1 miljard euro. In februari werd al overeengekomen dat het Chinese Dongfeng samen met de Franse overheid de helft van een kapitaalinjectie van 3 miljard euro voor zijn rekening neemt.

Het is de bedoeling dat Peugeot via het plan 'back in the race' tegen 2016 met minder modellen en sterkere activiteiten in China weer winst maakt. CEO Tavaras wil met de Chinese multinational Dongfeng tegen 2020 driemaal meer wagens verkopen in China dan vandaag het geval is.

Het komt erop neer dat het aantal modellen ongeveer gehalveerd wordt, van 45 naar 26. Dat verminderde aanbod moet de oncerlinge concurrentie tussen de twee zustermerken Peugeot en Citroën indammen. Tegelijk wordt de DS uitgebouwd tot een premiummerk. De DS werd tussen 1955 to 1975 wereldwijd beschouwd als het icoon van de Franse autobouwer.

(Bloomberg/BO)

CEO Tavaras stelde maandag het herstelplan 'Back in the race' voor dat de noodlijdende autobouwer uit de rode cijfers moet halen. Vorig jaar noteerde Peugeot een nettoverlies van 2,3 miljard euro tegenover 5,0 miljard euro in 2012. De omzet daalde in 2013 met 2,4 procent tot 54,1 miljard euro. In februari werd al overeengekomen dat het Chinese Dongfeng samen met de Franse overheid de helft van een kapitaalinjectie van 3 miljard euro voor zijn rekening neemt. Het is de bedoeling dat Peugeot via het plan 'back in the race' tegen 2016 met minder modellen en sterkere activiteiten in China weer winst maakt. CEO Tavaras wil met de Chinese multinational Dongfeng tegen 2020 driemaal meer wagens verkopen in China dan vandaag het geval is.Het komt erop neer dat het aantal modellen ongeveer gehalveerd wordt, van 45 naar 26. Dat verminderde aanbod moet de oncerlinge concurrentie tussen de twee zustermerken Peugeot en Citroën indammen. Tegelijk wordt de DS uitgebouwd tot een premiummerk. De DS werd tussen 1955 to 1975 wereldwijd beschouwd als het icoon van de Franse autobouwer. (Bloomberg/BO)