Moestuin met communityfarmer

Jean-Patrick Scheepers, de ondernemer die in 2003 het Brusselse kooklesbedrijf Mmmmh! oprichtte en het na acht jaar verkocht, startte begin 2013 met een vennoot de Brusselse nv Urban Farm Company. Zo heet het bedrijf achter Peas & Love officieel.
...

Jean-Patrick Scheepers, de ondernemer die in 2003 het Brusselse kooklesbedrijf Mmmmh! oprichtte en het na acht jaar verkocht, startte begin 2013 met een vennoot de Brusselse nv Urban Farm Company. Zo heet het bedrijf achter Peas & Love officieel. Het stadslandbouwbedrijf versterkt platte daken om er een grote moestuin op te zetten met verticale perceeltjes van 3 vierkante meter. Per moestuin is één communityfarmer in dienst, die de tuin onderhoudt. De eerste verticale moestuinen gingen vorig jaar open. De klanten moeten enkel oogsten, al hebben ze inspraak in welke groenten er worden geteeld. Door in de hoogte te werken, wint het bedrijf veel plaats. Via de Franstalige website kunnen klanten bij de onlinemoestuindienst een perceel huren voor 38 euro per maand, nadat ze eenmalig 100 euro inleg hebben betaald. 60 procent van de klanten van de eerste tuin, op een dak van een winkel in Sint-Lambrechts-Woluwe (op de foto), heeft dit jaar zijn abonnement verlengd. "De meeste mensen die gestopt zijn, zijn verhuisd. Onder onze klanten zijn veel expats tussen 25 en 40 jaar." Een standaardmoestuin van Peas & Love moet op termijn zo'n driehonderd percelen tellen. De tuin in Sint-Lambrechts-Woluwe heeft tweehonderd van die verticale perceeltjes, die allemaal zijn verhuurd. Ondertussen zijn er ook twee moestuinen in Parijs, waarvan één privétuin voor een grote bank. Er is een vierde daktuin in aanbouw in de Waals-Brabantse gemeente Lasne. "Volgend jaar willen we alles bij elkaar vijftien moestuinen hebben in Brussel, Parijs, Rijsel, Lyon en - als ik tijd heb - Berlijn", zegt handelsingenieur Jean-Patrick Scheepers. De opstart van Peas & Love werd gefinancierd door vier businessangels die samen 600.000 euro inbrachten. Op 30 maart haalde het bedrijf nog eens 600.000 euro op bij een investeringsfonds, dat anoniem wil blijven. Op zich is elke moestuin nu al rendabel, maar de omzetten zijn klein en het bedrijf heeft geld nodig om volgend jaar snel te groeien. De nv Urban Farm Company wil in elk land waar het actief is een dochterbedrijf oprichten dat de moestuinen beheert. "Het opgehaalde geld is nodig voor meer marketing, verkoop, productontwikkeling en de financiering. Er is een werknemer, een communityfarmer, in dienst per moestuin", zegt Scheepers. Zo'n stadsboer moet niet alleen de groenten doen groeien - de Peas in de bedrijfsnaam - hij moet met zijn klanten ook een gemeenschap creëren rond de tuin. Dat doet hij door hen daar via workshops en andere activiteiten bij te betrekken - de Love.