Patrik De Haes (ThromboGenics): “De kans dat we worden overgenomen stijgt”

ThromboGenics laat wellicht eind volgend jaar zijn eerste medicijn los op de markt. Maar CEO Patrik De Haes sluit niet uit dat het biotechbedrijf dan al overgenomen is.

Het Leuvense ThromboGenics dendert richting lancering van zijn eerste product, ocriplasmine. Het middel kan verkleving aan de achterkant van het oog oplossen, waardoor een lastige operatie vermeden wordt. De goedkeuringsprocedure voor de Europese markt loopt. Vermoedelijk midden december wordt ze opgestart voor de VS. Voor eind 2012 moet ocriplasmine op de markt zijn.

“Het ziet er goed uit. Ik had toch hier en daar wat meer tegenslagen verwacht”, geeft de 53-jarige CEO toe “Dat we het allemaal zo feilloos hebben kunnen uitvoeren, is bijna frightening.” Voor welke markt het eerst de goedkeuring in de bus zal vallen, is nog onduidelijk.

Jaarlijks kunnen honderdduizenden patiënten behandeld worden met ocriplasmine. Dat aantal zal nog stijgen door de veroudering van de bevolking. “Het heeft zijn medisch effect bewezen. Met een injectie geraakt tot 60 procent van de patiënten binnen zeven dagen genezen”, zegt De Haes. Hij houdt de kostprijs voor een behandeling op 2000 euro, terwijl analisten uitgaan van 2500 euro of meer. “Je moet niet trachten het onderste uit de kan te halen, maar een faire prijs hanteren.”

ThromboGenics, dat een honderdtal werknemers telt, wou de verkoop zelf organiseren in de VS en in de vijf grote West-Europese markten (het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) plus België. Voor de rest van de wereld wordt het product uit handen gegeven aan een partner, in ruil voor royalty’s. “Brazilië, Rusland, Turkije… begin er maar eens aan”, zegt De Haes. “Voor wij er aan de slag kunnen, zijn al vele jaren gepasseerd.” Die ‘rest van de wereld’ vertegenwoordigt ook maar 10 procent van de potentiële markt voor ocriplasmine. De VS staat voor 60 procent.

De Haes overweegt nu om voor de verkoop van ocriplasmine in de vijf grote Europese markten en België te opteren voor comarketing, samenwerken met een grote farmaspeler zonder het product helemaal uit handen te geven. “De efficiëntie zou er sterk op vooruitgaan. Die partner kan helpen met de terugbetaling in bijvoorbeeld Frankrijk, terwijl wij er toch onze miljoentjes uithalen. Het is trouwens niet mijn bedoeling het grootste biotechbedrijf te hebben, maar wel het meest efficiënte.”

Wellicht komt er bijgevolg een en dezelfde partner voor alle markten buiten de VS. Er zijn al veel contacten, maar een geprefereerde kandidaat is er nog niet. “We zijn heel vriendelijke mensen. We praten met iedereen”, zegt De Haes. “Maar we leggen de lat hoog.”

Dat zowat 95 procent van de succesvolle biotechbedrijven wordt overgenomen, weet ook De Haes. Terwijl het vaak tot een miljard euro kost om een product te ontwikkelen, kan een geïnteresseerde een dergelijk product via de overname van ThromboGenics met zijn beurskapitalisatie van zowat 540 miljoen euro een stuk goedkoper bemachtigen. “De kans dat we worden overgenomen stijgt. De beurskoers helpt ons niet. Als die blijft zakken, bestaat duidelijk het gevaar dat iemand wakker wordt en een bod uitbrengt.”

Bert Lauwers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content