Orange: ‘Geen plannen om aandeelhouderschap Mobistar te veranderen’

Stéphane Richard, CEO Orange © .
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

CEO Stéphane Richard van Orange denkt er niet aan de participatie in Orange Belgium uit te breiden. “Lokale verankering is belangrijk voor ons”, betoogt hij.

Nu het groene Mobistar oranje kleurt, volgt er geen volledige overname door het Franse moederbedrijf, zei Stéphane Richard, de voorzitter en de CEO van Orange, op de persconferentie. “We zijn gelukkig met de huidige situatie. Wij willen de notering en de minderheidsaandeelhouders behouden. Er is geen project om dat te veranderen. Het komt ons alles bij elkaar vrij goed uit. Als meerderheidsaandeelhouder houden we een duidelijke controle over onze activiteiten in België. Tegelijk bewaren we de diversiteit en de aanwezigheid van Belgische, ook institutionele investeerders. Dat is voor ons een goed evenwicht. We hebben dezelfde situatie in andere Europese landen, zoals Polen. We gaan naar zo’n situatie in Spanje, waar we ons filiaal naar de beurs brengen. Een duidelijke controle houden en plaats laten voor lokale verankering is voor ons zeer belangrijk om te slagen.”

“Bankdiensten komen naar België”

Nieuwe inkomsten zijn een belangrijk luik van het strategische 2020 plan van Orange. Prominent daarin zijn de bankdiensten. Wat doet een telecombedrijf in de bankwereld? Richard: “De banken zijn al massaal in telecom gestapt, met wisselend succes. Waarom zouden we niet de omgekeerde beweging doen? Wij vertrekken van wat onze klanten doen. Betalen met de smartphone, in de winkel of online, is populair. Je kunt je hele bancaire leven in een gespecialiseerde app hebben: rekeningbeheer, overschrijvingen, sparen, consumentenkrediet, verzekeringen, zelfs hypotheekleningen. De bank zit in je zak. We kunnen eenvoudiger bediening, meer interactiviteit, meer transparantie in de prijzen en competitiviteit brengen. Een tikje disruptief zijn.”

“De banken vertrekken vanuit het klassieke bankieren. Zij moeten een project vinden voor hun aanzienlijke netwerk van bestaande agentschappen of dat afbouwen. Zij doen het ook vaak onder verschillende merken, wat de klanten verwart. Wij lanceren onze bank onder het Orange-merk en kapitaliseren daarop. En wij kunnen ons rechtstreeks tot onze telecomklanten richten om die bankdiensten aan te bieden, bijvoorbeeld ook om toestellen te financieren, wat een interessante mogelijkheid is. We zullen zowel digitaal als fysiek werken, met gecertifieerde verkopers in de Orange-boetieken om die bank te distribueren, zonder dat we een extra netwerk moeten openen. We kunnen zeer competitief zijn en toch interessante winsten halen.”

Orange wil zijn bankdiensten in het eerste trimester van 2017 in Frankrijk uitbrengen. Richard: “Een beetje later plannen we die dienst in Spanje en België te lanceren. Ik kan u dus bevestigen dat er een Orange Bank-aanbod zal komen in België. Wanneer kan ik nog niet precies zeggen”. De bankdiensten zullen ook op niet-Orangeklanten mikken, volgens Richard.

Geen opbod in voetbal

Ondanks de acties van concurrenten als BT, Sky of Liberty Global is Stéphane Richard niet van plan zelf in contentproductie te stappen. “Wij denken defensief”, zegt hij. “Essentieel is dat wij vermijden dat onze klanten op een gegeven moment niet meer bij de programma’s raken die ze willen zien, zoals voetbal of zeer populaire series. Wij willen daar de toevoer verzekeren. Moeten wij daarvoor zelf de productie controleren? Dat is vandaag een open vraag. Je moet daar elk terrein apart bekijken.”

“De prijs van sportrechten gaat overal in Europa ernstig de hoogte in. Je moet daar gigantische sommen voor neerleggen. Kijk naar de recente bedragen voor de Premier League (BT en Sky betaalden samen omgerekend 6,52 miljard euro voor 3 jaar live-uitzendingen, enkel voor Groot-Brittannië, nvdr) of voor de Spaanse competitie.”

“Voor een operator is het bijna onmogelijk die enkel met zijn klantenbasis rendabel te maken. Dus je betaalt gigantische sommen voor uitzendrechten, die je daarna moet opengooien voor iedereen, om economische redenen of vanwege de regulering, zoals Telefonica in Spanje. Waarom doe je het dan? Wij bekijken dat land per land, maar we zien momenteel geen redenen om belangrijke sommen voor sportrechten neer te leggen.”

“Daarbuiten zijn de operatoren grote distributeurs van televisie geworden. De zaken liggen daar zeer evenwichtig. Wij hebben 10 miljoen Europese kijkers. Voor betaalzenders zijn wij een belangrijke distributiepartner. Ons belang stijgt nog dankzij de optische vezel. En wij hebben die contentleveranciers nodig omdat onze klanten optische vezel nemen omwille van hun programma’s.”

“Dat geeft ons voldoende gewicht om te vermijden dat we in de productie van content moeten stappen, waarvoor we niet uitgerust zijn en waar we in het verleden teleurstellende ervaringen mee hadden. Wij zelf hebben een eigen betaalkanaal, OCS, met 2,5 miljoen abonnees in Frankrijk en een exclusief contract met HBO voor hun series, waaronder Game of Thrones. Daardoor zijn we in content vertegenwoordigd.”

“Misschien kunnen we daarin verder gaan, daar denken we over na. We willen eerder verder ontwikkelen wat we hebben, dan grote bewegingen te maken, die we vandaag niet noodzakelijk achten.”

Geen overnames in zicht

Veel beweging verwacht de CEO van Orange niet op de Belgische markt. Zeker geen overnames. Hij wil gewoon doorzetten met het Mobistar-aanbod op de kabel en zien wat dat geeft. “Er kan altijd wat gebeuren rond de historische operator Proximus of misschien een kabelaar, maar dat lijkt ons onwaarschijnlijk. Vandaag willen we bouwen op wat we hebben: de sterkte van Orange in mobiel en de internet- en tv-aanbiedingen die we uitrollen. We hebben min of meer de idee opgegeven – nadat we geprobeerd hadden – om dat geïntegreerde vast-mobiele aanbod te realiseren door overnames. Dat is zeer, zeer moeilijk te organiseren.”

Vanaf 1 juni zijn de internet- en televisiebundels van Mobistar overal in het land te krijgen, behalve op het grondgebied van SFR-Numericable. “We passeren langs 4,7 miljoen huizen. Wij kunnen ons de grootste kabeloperator van het land noemen”, zegt CEO Jean-Marc Harion van Orange Belgium in halve ernst. Mobistar zal nog voor het einde van het jaar ook op het netwerk van SFR-Numericable starten.

Voor de eigen mobiele abonnees kosten de vaste bundels van Mobistar 39 of 49 euro per maand en voor niet-abonnees 65 euro per maand. “Sinds onze start op 1 maart hebben we geen negatieve reacties op die prijzen gekregen. Ze beantwoorden aan de markt”, zegt Harion. Mobistar zal eind juli bij de presentatie van de halfjaarresultaten cijfers bekendmaken over heet succes van zijn vast aanbod.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content