Vorig jaar vonden er bij een ontslagronde bij Punch Powertrain ook al 138 ontslagen plaats, van wie 115 arbeiders en 23 bedienden. Aanvankelijk was er zelfs sprake van 308 ontslagen, maar dat aantal kon na sociaal overleg worden beperkt tot 138. Bij de nieuwe ontslagronde zouden de jobs van 193 arbeiders en 52 bedienden sneuvelen. Bij het Truiense bedrijf zijn momenteel 304 arbeiders en 348 bedienden aan de slag.

De nieuwe zware ontslagronde moet er al in het tweede en derde kwartaal van dit jaar komen, bevestigt metaalvakbond ACV Metea. Het sociaal akkoord van vorig jaar geldt er nog tot eind 2023. 'We zijn nu juist een jaar na de vorige ontslagronde. Ik wist wel dat er veel werkloosheid was, maar dit aantal had ik niet verwacht. We spreken over meer dan 60 procent van de arbeiders', zegt Nadia Gueroui van de christelijke metaalvakbond.

Punch Powertrain ontwikkelt momenteel een hybride transmissie gebaseerd op DCT-technologie. Het bedrijf heeft daarvoor een contract met de PSA-groep, met behalve Peugeot ook de merken Citroën, DS, Opel en Vauxhall. De productie had oorspronkelijk in 2022 moeten starten.

'Er is een verdere terugval van de Chinese markt en de overschakeling naar de hybride transmissie wordt verlaat. Daardoor wordt die periode volgens de directie heel lang om te overbruggen met werkloosheid', stelt Gueroui. 'Hopelijk kunnen we ooit terug spreken van aanwervingen. We gaan zo snel mogelijk de procedure-Renault starten en de gesprekken beginnen. Er is al een basis van sociaal plan', klinkt het.

Vorig jaar vonden er bij een ontslagronde bij Punch Powertrain ook al 138 ontslagen plaats, van wie 115 arbeiders en 23 bedienden. Aanvankelijk was er zelfs sprake van 308 ontslagen, maar dat aantal kon na sociaal overleg worden beperkt tot 138. Bij de nieuwe ontslagronde zouden de jobs van 193 arbeiders en 52 bedienden sneuvelen. Bij het Truiense bedrijf zijn momenteel 304 arbeiders en 348 bedienden aan de slag.De nieuwe zware ontslagronde moet er al in het tweede en derde kwartaal van dit jaar komen, bevestigt metaalvakbond ACV Metea. Het sociaal akkoord van vorig jaar geldt er nog tot eind 2023. 'We zijn nu juist een jaar na de vorige ontslagronde. Ik wist wel dat er veel werkloosheid was, maar dit aantal had ik niet verwacht. We spreken over meer dan 60 procent van de arbeiders', zegt Nadia Gueroui van de christelijke metaalvakbond. Punch Powertrain ontwikkelt momenteel een hybride transmissie gebaseerd op DCT-technologie. Het bedrijf heeft daarvoor een contract met de PSA-groep, met behalve Peugeot ook de merken Citroën, DS, Opel en Vauxhall. De productie had oorspronkelijk in 2022 moeten starten. 'Er is een verdere terugval van de Chinese markt en de overschakeling naar de hybride transmissie wordt verlaat. Daardoor wordt die periode volgens de directie heel lang om te overbruggen met werkloosheid', stelt Gueroui. 'Hopelijk kunnen we ooit terug spreken van aanwervingen. We gaan zo snel mogelijk de procedure-Renault starten en de gesprekken beginnen. Er is al een basis van sociaal plan', klinkt het.