De productie van de e-tron in Vorst startte de voorbije herfst. Het is het enige model dat de 3500 werknemers maken. Tegen de zomer zou de productie op kruissnelheid draaien.
...

De productie van de e-tron in Vorst startte de voorbije herfst. Het is het enige model dat de 3500 werknemers maken. Tegen de zomer zou de productie op kruissnelheid draaien.Audi verwacht heel veel van de eerste volledig elektrische SUV. Het Duitse premiummerk zet in op elektrificatie en lanceert tot 2021 een dozijn elektrische modellen, waarvan vijf volledig elektrisch. Tot eind 2023 investeert de onderneming 14 miljard euro in elektrische mobiliteit, digitale toepassingen en zelfrijdende wagens. In 2025 zal een op de drie nieuw verkochte Audi-wagens elektrisch of hybride zijn. De volumeverkoop van dat segment zou 800.000 bedragen. Vorig jaar verkocht de groep iets meer dan 2 miljoen wagens.China speelt in die elektrificatie een cruciale rol. Het land is de belangrijkste markt voor Audi, met vorig jaar een volumeverkoop van 663.049 wagens, een groei met 11 procent. De doelstelling is een jaarlijkse volumeverkoop in China van meer dan 1 miljoen wagens. Die groei zal voor een groot stuk komen van elektrische wagens. In 2018 werden in China voor het eerst meer dan 1 miljoen elektrische en hybride wagens verkocht, goed voor een marktaandeel van 4,5 procent. China wil met wagens op alternatieve energie de wereldwijde marktleider in de auto-industrie worden. China voerde quota in. In 2019 moet een tiende van de productie elektrisch zijn, in 2020 al een achtste. In 2025 moet een vierde van de verkochte wagens elektrisch zijn.In 2019 start Audi daarom met de productie in China van de Q2 L e-tron, een volledig elektrische wagen. Vanaf 2020 komt daar de Audi e-tron bij. Die zal in de fabriek van Changchun worden geassembleerd. In die stad met 7 miljoen inwoners heeft Audi (en het moederbedrijf Volkswagen Groep) de grootste fabriek. De fabriek in Changchun telt 30.000 werknemers, de productiecapaciteit bedraagt bijna 1 miljoen wagens. De fabrieksdirecteur van Audi Brussels, de Duitser Volker Germann, leidde voordien de fabriek in Changchun."De fabriek in Brussel bouwt het introductievolume van de Audi e-tron voor de Chinese markt. En in 2020 nog eens een vol jaar alle Audi e-tron-wagens voor de Chinese markt", meldt Andreas Cremer, secretarisgeneraal van Audi Brussels. "Pas in 2021 komen de eerste Audi e-trons voor de Chinese markt op straat die in de fabriek in Changchun werden geproduceerd. Bovendien zal de Audi e-tron Sportback (het tweede volledig elektrische model van Audi) ook voor de Chinese markt altijd in Brussel worden geproduceerd, en dus niet in China."In Vorst zijn er al Chinese collega's in opleiding voor de bouw van de e-tron in Changchun. "De Audi-fabriek in Changchun maakt enkel auto's voor de Chinese markt. De export van auto's vanuit China naar andere landen is niet gepland", benadrukt Andreas Cremer.