Ook Alken-Maes verhoogt bierprijs

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Ook Alken-Maes verhoogt de bierprijs. Dat zegt de nieuwe algemeen directeur van de brouwerijgroep, Erik van de Ven, in zijn eerste interview. Marktleider AB InBev maakte eerder al bekend dat het pintjes duurder maakt.

De Nederlander Van de Ven is 46 en staat sinds mei aan het hoofd van Alken-Maes. De dochter van de Nederlandse brouwerijgroep Heineken staat op de tweede plaats in ons land. Van de Ven leidde voordien Heineken in Taiwan de belangrijkste exportmarkt van Heineken, na de VS. In vergelijking noemt hij België een bierparadijs.

“De diversiteit van de Belgische biermarkt valt op. In Taiwan is 95 procent pils. In België heb je abdijbieren, trappisten, sterke blonde bieren, pils en luxe pils. Dat maakt de markt complex. Consumenten zijn veel beter geïnformeerd over biersoorten dan in het buitenland en er zijn veel smaakbehoeften. Mensen staan ook open voor nieuwe smaken, bijvoorbeeld onze innovatie Maes Radler of Desperados, het Franse merk voor jongvolwassenen. Het dynamiseren van de markt is onze rol”.

Hoe is de volumeontwikkeling bij Alken-Maes in 2013?

Van de Ven: “De biermarkt staat nog altijd onder druk. Voor ons is de uitdaging om de groei van het marktaandeel vast te houden en daar slagen we vrij goed in. Tot en met september groeide ons marktaandeel lichtjes. Met Maes Radler hebben we een belangrijke innovatie in de markt gezet, waarmee we nieuwe consumentenbehoeftes aanboren. Maes Radler brengt consumenten in de biercategorie.”

Maar uw volume daalde, omdat de algemene markt daalde?

Van de Ven: “Inderdaad.”

Wat is uw marktaandeel?

Van de Ven: “Daar kunnen we niet echt een cijfer op kleven. In 2012 zijn we geëindigd op 11,9 procent, met een groei van 0,3 procent. Dit jaar zullen we blijven groeien, voor het vijfde jaar op rij. Radler is echt wel een succesvolle innovatie. We hadden vrij ambitieuze verkoopdoelstellingen gezet en die halen we vlot. De cijfers mag ik helaas niet geven. Maar we hebben nu al de beoogde cijfers voor het hele jaar behaald.”

Ook Grimbergen is een van uw strategische merken in België. Dat zit in de stal van Carlsberg. Toch vreemd dat u een merk van een concurrent groot maakt? Waarom doet u dat niet met uw abdijbier Affligem?

Van de Ven: “We doen beide. Grimbergen is een abdijbier met een brede aantrekkingskracht. Het is een geregeld gedronken product. Affligem plaatsen we als meer premium in de markt. En we hebben een licentie voor de Belgische markt voor 50 jaar. Dat is een behoorlijk lange periode. Grimbergen is en blijft belangrijk voor de consumenten en voor de business van Alken-Maes.”

Volgt u de prijsverhoging van AB InBev vanaf februari volgend jaar? De brouwer van Jupiler en Stella Artois verhoogt de prijzen met 1,5 tot 2 eurocent?

Van de Ven: “Ook wij zullen onze prijzen verhogen vanaf februari. Met anderhalve cent per pintje. Iets meer voor de speciale bieren.”

“We willen blijven investeren in de markt, in onze merken, de innovaties. Voor die investeringen moeten we op een financieel gezonde manier blijven werken. Vandaar de prijsverhoging.”

De Brouwerijen Alken-Maes haalde vorig jaar een omzet van bijna 139 miljoen euro en een bedrijfsverlies van 11,4 miljoen euro. Weerspiegelen die cijfers de slechte situatie op de Belgische biermarkt?

Van de Ven: “Nee, dat is de statutaire balans bij de Nationale Bank. Die geeft niet echt de realiteit weer.”

Maakt u verlies in België?

Van de Ven: “We kunnen niet in detail treden over de cijfers. Maar aan het einde van het Scottish & Newcastle-tijdperk, de eigenaar tot in 2008, was Alken-Maes virtueel failliet. De statutaire cijfers zijn wat ze zijn. Het is vooral belangrijk dat we sinds 2008, dus sinds de overname door Heineken, significante stappen in de goede richting deden. We deden de succesvolle herlancering van Maes pils, Grimbergen en Cristal. De merkengezondheid gaat in de goede richting. Zijn we waar we willen zijn? Absoluut niet. Het blijft onze ambitie om te groeien en te winnen in de markt.”

Tijdens een blinde testproef van Test-Aankoop in oktober 2011 haalde Heineken een vierde plaats, Jupiler stond pas negende. Was dat een verrassing?

Van de Ven: “Dat doet me deugd. Dat doet me plezier. Het onderstreept de kwaliteit van het biermerk Heineken. Het bevestigt perfect dat de afkeer van de Belg voor het merk Heineken iets is dat in onze geest zit. Het is moeilijk te verklaren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content