Ontex-CEO Charles Bouaziz stapte afgelopen zomer op en werd ad interim opgevolgd door Thierry Navarre. In oktober herschikte de luierfabrikant ook de raad van bestuur en werd Hans van Bylen de nieuwe voorzitter. Er werd ook een 'Strategiecomité' opgericht om 'de strategische prioriteiten van het bedrijf te hervormen en de besluitvorming en uitvoering te bespoedigen'.

'Dit omvat een breed scala aan initiatieven waaronder een volledig strategisch nazicht zonder taboes', zegt Navarre. Zo wil Ontex de overheadkosten verlagen met 11 miljoen euro per jaar. De eerste besparingen moeten dit jaar nog starten. Dat het daarbij tot jobverlies zal komen is waarschijnlijk, maar een woordvoerster kan nog niets zeggen over de concrete impact. Daarnaast wordt onder meer nog de variabele verloning van het management verminderd.

Ontex is ook van plan om zijn vorig jaar gelanceerde transformatieplan om de efficiëntie en kosten in de productie- en toeleveringsketen te verbeteren, sneller door te voeren. Nog een van de items op de agenda van het Strategiecomité is het 'onderzoeken van externe groeimogelijkheden met een strikte financiële discipline'.

De omzet van Ontex kwam tijdens het derde kwartaal uit op 507,9 miljoen euro, 11,6 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op vergelijkbare basis - met de negatieve effecten van wisselkoersen uitgezuiverd - gaat het om een daling met 4,6 procent. Ten opzichte van het tweede kwartaal gaan de inkomsten er wel met 29 miljoen euro op vooruit. Volgens Ontex is de vraag langzaam aan het herstellen 'na de eerste pandemiegerelateerde vraagpiek en de daaropvolgende daling in de eerste jaarhelft'. Het recurrente bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 57,1 miljoen euro, een daling met 6,9 procent. Zonder het effect van wisselkoersen zou het om een stijging met 20,7 procent gaan.

Als gvolg van de coronacrisis zal Ontex dit jaar geen dividend uitkeren, zo heeft het bedrijf definitief beslist. In april had het die beslissing op de lange baan geschoven. Het verloop van de laatste twee maanden van het jaar is volgens Ontex moeilijk te voorspellen door de nieuwe lockdowns in Europa. De luierproducent verwacht wel een 'positieve impact' op de winstgevendheid, onder meer door het lopende transformatieplan en de geplande kostenbesparingen.

Ontex-CEO Charles Bouaziz stapte afgelopen zomer op en werd ad interim opgevolgd door Thierry Navarre. In oktober herschikte de luierfabrikant ook de raad van bestuur en werd Hans van Bylen de nieuwe voorzitter. Er werd ook een 'Strategiecomité' opgericht om 'de strategische prioriteiten van het bedrijf te hervormen en de besluitvorming en uitvoering te bespoedigen'. 'Dit omvat een breed scala aan initiatieven waaronder een volledig strategisch nazicht zonder taboes', zegt Navarre. Zo wil Ontex de overheadkosten verlagen met 11 miljoen euro per jaar. De eerste besparingen moeten dit jaar nog starten. Dat het daarbij tot jobverlies zal komen is waarschijnlijk, maar een woordvoerster kan nog niets zeggen over de concrete impact. Daarnaast wordt onder meer nog de variabele verloning van het management verminderd. Ontex is ook van plan om zijn vorig jaar gelanceerde transformatieplan om de efficiëntie en kosten in de productie- en toeleveringsketen te verbeteren, sneller door te voeren. Nog een van de items op de agenda van het Strategiecomité is het 'onderzoeken van externe groeimogelijkheden met een strikte financiële discipline'.De omzet van Ontex kwam tijdens het derde kwartaal uit op 507,9 miljoen euro, 11,6 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op vergelijkbare basis - met de negatieve effecten van wisselkoersen uitgezuiverd - gaat het om een daling met 4,6 procent. Ten opzichte van het tweede kwartaal gaan de inkomsten er wel met 29 miljoen euro op vooruit. Volgens Ontex is de vraag langzaam aan het herstellen 'na de eerste pandemiegerelateerde vraagpiek en de daaropvolgende daling in de eerste jaarhelft'. Het recurrente bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 57,1 miljoen euro, een daling met 6,9 procent. Zonder het effect van wisselkoersen zou het om een stijging met 20,7 procent gaan. Als gvolg van de coronacrisis zal Ontex dit jaar geen dividend uitkeren, zo heeft het bedrijf definitief beslist. In april had het die beslissing op de lange baan geschoven. Het verloop van de laatste twee maanden van het jaar is volgens Ontex moeilijk te voorspellen door de nieuwe lockdowns in Europa. De luierproducent verwacht wel een 'positieve impact' op de winstgevendheid, onder meer door het lopende transformatieplan en de geplande kostenbesparingen.