Ondanks concurrentie blijft de kassa rinkelen bij Telenet

© belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Telenet blijft klanten verliezen, maar vergroot wel zijn bedrijfskasstroom. Het premium-tv-aanbod was opvallend populair en ook de familiebundel WIGO doet het goed. In een vooruitblik speculeert J.P. Morgan erop dat Telenet in februari weleens 10 euro per aandeel zou kunnen uitkeren.

Telenet blijft een betrouwbaar geldmachientje. De gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom was een sappige 318,8 miljoen euro op 646 miljoen euro opbrengsten in het derde kwartaal. Op vergelijkbare basis stegen de opbrengsten met 3 procent en de bedrijfskasstroom met een soliede 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Dat was beter dan de verwachtingen van analisten.

Vooral de groothandelsinkomsten – door het succes van Orange, dat kabeldiensten inkoopt bij Telenet – en de bedrijfsdiensten klokten hoger af. De opbrengsten bij het Telenet Business-segment stegen met 7 procent op vergelijkbare basis, tot 33,7 miljoen.

Promoties voor WIGO werken

De promotieacties voor de vernieuwde, gullere WIGO-familiebundels brachten netto 40.700 WIGO-abonnees bij, wat het totaal op 265.100 brengt. Onder meer daardoor kwamen er ook 40.200 postpaid-abonnees bij in mobiel. De daling in prepaid, na de verplichte registratie, is gestopt. Er kwamen zelfs 3200 klanten bij. De opbrengsten lagen met 138,5 miljoen wel 5 procent lager dan een jaar geleden.

Voor hun vaste diensten betaalden Telenet-klanten gemiddeld 56,2 euro, een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Gemiddeld kochten klanten meer bundels en meer premium-contentdiensten en er was ook de selectieve prijsverhoging van midden februari, hoewel Telenet dat kwartaal tegelijk ook meer kortingen gaf.

Het aantal klanten voor Play en Play More (Telenet splitst die niet uit), steeg spectaculair met 17 procent tot 399.100 door, volgens Telenet, de “verbetering van de lineaire kijkervaring”, de vernieuwing van Play More, meer lokale content en de premiumcontent op HBO (bijvoorbeeld Game of Thrones). Na een teleurstellend tweede kwartaal scoorde Play Sports met het nieuwe voetbalseizoen een nettowinst van 8900 klanten tot 232.000.

Vertrekkers verhogen gemiddelde inkomsten

De gemiddelde opbrengst per klant stijgt ook wel omdat meer klanten vertrekken naar de concurrentie, zegt Telenet. De vertrekkende klanten nemen over het algemeen minder producten af. Wie overblijft, brengt dus meer binnen.

Dat de concurrentie verhit dankzij overheidsmaatregelen zoals Easy Switch en de openstelling van de kabel, valt af te lezen uit de stijgende verloopcijfers. Met 9,5 procent bij de internetklanten staat die zogenoemde churn op een hoogtepunt. Een jaar geleden was het verloop onder internetklanten amper 7,9 procent.

Er verdwenen bij Telenet in het derde kwartaal 15.100 videoklanten (-0,7%), van wie ruwweg twee derde analoge klanten waren. Onder de consumenten verloor Telenet 3800 internetklanten en 5100 klanten voor vaste telefonie. Dat werd enigszins goedgemaakt door het succes van de bundels voor zakelijke klanten, waar Telenet 5800 internet- en 3600 telefonieklanten won.

Mobiel netwerk verbetert sneller dan verwacht

Aan de investeringskant lopen de zaken beter dan verwacht. Telenet heeft al 72 procent van zijn 2800 antennesites vernieuwd en 129 nieuwe sites gebouwd. Daardoor stijgt ook het aantal mobiele klanten dat Telenet op zijn eigen Base-netwerk kan bedienen, in plaats van via het Orange-netwerk. Eind september was al 54 procent overgeschakeld en tegen eind maart verdwijnt de laatste Telenet-abonnee bij Orange. Oorspronkelijk was dat pas voor eind 2018 gepland.

Die versnelling is een voordeel, maar brengt wel 29,2 miljoen euro aan puur boekhoudkundige, niet-geldelijke kosten mee. Dat verklaart mee waarom de totale bedrijfskosten bij Telenet in het kwartaal met 12 procent stegen, ondanks lagere personeelskosten. Op zijn beurt woog dat op de nettowinst, die ongeveer halveerde tot 29,5 miljoen, vergeleken met 2016. Nettowinst bij Telenet is sowieso een onbetrouwbare indicator voor de gang van zaken door de grote boekhoudkundige impact van de financiële resultaten.

Telenet blijft bij zijn verwachting van 350 tot 375 miljoen euro vrije kasstroom voor dit jaar. Dat is geld dat het eventueel aan zijn aandeelhouders kan uitkeren.

De nettoschuld van Telenet is nu 3,1 keer de ebitda (ebitda, winst voor financiële resultaten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) op jaarbasis.

Dat laat heel wat ruimte om die schuld te verhogen tot het wenselijke niveau van 3,5 tot 4,5 keer de ebitda, meent J.P. Morgan. Het extra geleende geld zou ruimte kunnen scheppen om de aandeelhouders te verwennen. Volgens J.P. Morgan zou Telenet 10 euro per aandeel kunnen uitkeren na de jaarresultaten in februari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content