"Vrijdag hebben we inderdaad de intentie geuit om de toekomst van de site te herbekijken", zegt communicatiemanager Roel Dekoninck. "Een van de scenario's is een sluiting, wat kan leiden tot een collectief ontslag, maar andere mogelijkheden zijn een verkoop van de site, samenwerken met een andere producent, of downsizen".

Ontslag 60 werknemers

Het bedrijf maakt in Hoboken motorolie voor de scheepvaart, en in die sector heerst er volgens Dekoninck een laagconjunctuur. "Er zijn gewoonweg minder schepen op de wereldzeeën en die schepen zijn van recente datum, waardoor ze minder en minder snel nieuwe olie nodig hebben. Ons productievolume halveert van 2010 tot 2016", vervolgt De Koninck nog. "Daarbij komt ook nog dat een deel van de opslagtanks aan vernieuwing toe is, wat een aanzienlijke investering vereist."

Een sluiting van de site zou betekenen dat zestig werknemers, waarvan de helft bedienden en de helft arbeiders, hun baan zouden verliezen. De wet-Renault voorziet in een informatie- en consultatiefase, waarbij de werkgever en de werknemersvertegenwoordigers samenzitten om te zien welke de verdere opties zijn. BP voorziet tegen eind augustus de uiteindelijke beslissing.

De Koninck benadrukt dat BP in overleg is getreden met onder meer de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) om mee te bekijken welke opties er nog zijn "om de best mogelijke oplossing te bedenken voor het voortbestaan van deze site". (Belga/NS)

"Vrijdag hebben we inderdaad de intentie geuit om de toekomst van de site te herbekijken", zegt communicatiemanager Roel Dekoninck. "Een van de scenario's is een sluiting, wat kan leiden tot een collectief ontslag, maar andere mogelijkheden zijn een verkoop van de site, samenwerken met een andere producent, of downsizen". Het bedrijf maakt in Hoboken motorolie voor de scheepvaart, en in die sector heerst er volgens Dekoninck een laagconjunctuur. "Er zijn gewoonweg minder schepen op de wereldzeeën en die schepen zijn van recente datum, waardoor ze minder en minder snel nieuwe olie nodig hebben. Ons productievolume halveert van 2010 tot 2016", vervolgt De Koninck nog. "Daarbij komt ook nog dat een deel van de opslagtanks aan vernieuwing toe is, wat een aanzienlijke investering vereist." Een sluiting van de site zou betekenen dat zestig werknemers, waarvan de helft bedienden en de helft arbeiders, hun baan zouden verliezen. De wet-Renault voorziet in een informatie- en consultatiefase, waarbij de werkgever en de werknemersvertegenwoordigers samenzitten om te zien welke de verdere opties zijn. BP voorziet tegen eind augustus de uiteindelijke beslissing.De Koninck benadrukt dat BP in overleg is getreden met onder meer de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) om mee te bekijken welke opties er nog zijn "om de best mogelijke oplossing te bedenken voor het voortbestaan van deze site". (Belga/NS)