Mode Unie en Unizo peilden bij 188 respondenten naar het winterseizoen. De zelfstandige modewinkels verkochten gemiddeld 5,5 procent minder in vergelijking met hetzelfde seizoen in 2021. 47,6 procent van de handelaars verkocht minder dan vorig jaar, 23,5 procent geeft hetzelfde cijfer aan. Iets minder dan één derde van de moderetailers verkocht beter.

'Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober', zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. 'De aanhoudend negatieve berichtgeving over de oorlog in Oekraïne en de kopzorgen rond de energiecrisis zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Daarbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de tweede helft van oktober.'

De verkoop kan niet goed genoemd worden. Toch ziet Mode Unie een positieve noot in het bewust kopen bij de consument. 'Klanten kopen minder stuks en komen zeer doelbewust shoppen. Kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode winnen aan belang', stelt Delanghe.

Opvallend: er is een lichte daling van de koppelverkoop bij zelfstandige handelaars. 54,3 procent gaf aan koppelverkoop toe te passen in december, tegen 57,6 procent bij de zomersolden in juni. 'Modehandelaars hebben vier negatieve coronaseizoenen achter de kiezen en hadden nu opnieuw een zwaar seizoen te verwerken. Korting geven was simpelweg financieel niet mogelijk als handelaars hun zaak gezond willen houden.'

Mode Unie en Unizo peilden bij 188 respondenten naar het winterseizoen. De zelfstandige modewinkels verkochten gemiddeld 5,5 procent minder in vergelijking met hetzelfde seizoen in 2021. 47,6 procent van de handelaars verkocht minder dan vorig jaar, 23,5 procent geeft hetzelfde cijfer aan. Iets minder dan één derde van de moderetailers verkocht beter. 'Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober', zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. 'De aanhoudend negatieve berichtgeving over de oorlog in Oekraïne en de kopzorgen rond de energiecrisis zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Daarbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de tweede helft van oktober.'De verkoop kan niet goed genoemd worden. Toch ziet Mode Unie een positieve noot in het bewust kopen bij de consument. 'Klanten kopen minder stuks en komen zeer doelbewust shoppen. Kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode winnen aan belang', stelt Delanghe. Opvallend: er is een lichte daling van de koppelverkoop bij zelfstandige handelaars. 54,3 procent gaf aan koppelverkoop toe te passen in december, tegen 57,6 procent bij de zomersolden in juni. 'Modehandelaars hebben vier negatieve coronaseizoenen achter de kiezen en hadden nu opnieuw een zwaar seizoen te verwerken. Korting geven was simpelweg financieel niet mogelijk als handelaars hun zaak gezond willen houden.'