Brussels Airlines, TUI en Brussels Airport Company stappen samen naar de rechter in kort geding. Waarom doet u dat?

MARC DESCHEEMAECKER. "De grenzen van ons begrip zijn bereikt. De economische schade op korte termijn kun je vrij eenvoudig berekenen, op basis van de gemiste inkomsten van geannuleerde vluchten. Maar het ongenoegen zit heel diep bij onze klanten, vooral door de al lang aanslepende acties. Zij vertrekken naar de buurlanden, want ze willen zekerheid over hun vluchten. De acties vreten nu ook aan onze inhoud. Ik vrees vooral de imagoschade voor onze luchthaven op lange termijn."
...

MARC DESCHEEMAECKER. "De grenzen van ons begrip zijn bereikt. De economische schade op korte termijn kun je vrij eenvoudig berekenen, op basis van de gemiste inkomsten van geannuleerde vluchten. Maar het ongenoegen zit heel diep bij onze klanten, vooral door de al lang aanslepende acties. Zij vertrekken naar de buurlanden, want ze willen zekerheid over hun vluchten. De acties vreten nu ook aan onze inhoud. Ik vrees vooral de imagoschade voor onze luchthaven op lange termijn."DESCHEEMAECKER. "Eigenlijk ben ik een voorstander van een maximale dienstverlening. Je kunt het systeem dat geldt bij de NMBS, met wat aanpassingen, ook toepassen bij Skeyes. Maar daarover moet het parlement beslissen. Dat betekent stilte tot na de verkiezingen van zondag 26 mei."DESCHEEMAECKER. "Een blamage, niet? Skeyes verliest daarmee de tweede en de derde grootste luchthaven van het land, Charleroi en Luik. Dan blijft nog enkel Zaventem, en in mindere mate de kleine Vlaamse luchthavens. Technisch is het vandaag perfect mogelijk dat het luchtverkeer in België wordt geleid vanuit Zuid-Engeland of West-Duitsland. Je moet niet fysiek aanwezig zijn in een toren om vliegtuigen rond luchthavens te sturen. Als ons luchtruim vanuit de buurlanden wordt beheerd, zou dat onze concurrentiepositie paradoxaal genoeg zelfs kunnen versterken. Buitenlandse investeerders willen bedrijfszekerheid voor hun activiteiten. Maar als blijkt dat outsourcing ons land verbetert, vind ik dat een blamage."DESCHEEMAECKER. "Als het conflict blijft aanslepen, vrees ik dat de luchtverkeersleiders de tak afzagen waarop ze zitten. En die zal niet meer aangroeien. Dan verwacht ik grote problemen bij Skeyes binnen twee, drie jaar. Ik zou dat enorm betreuren. België is een klein land, maar met een enorm belangrijke logistieke activiteit. Alles wat het logistieke en economische weefsel versterkt, zouden we in eigen land moeten houden. Een luchtverkeersleiding is een hoogtechnologische activiteit. We zouden met die kennis zelfs kunnen uitpakken in het buitenland."DESCHEEMAECKER. "Het is niet de alleenzaligmakende oplossing. Ook in een privaat bedrijf kan een groep van verkeersleiders bepalen of de bedrijfszekerheid al dan niet wordt gewaarborgd. Bij Skeyes merk je toch een zeer corporatistische reflex. Het draait om de ego's van enkelingen. Persoonlijke belangen worden belangrijker dan het nastreven van het collectieve goed."