MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF zijn samen goed voor ongeveer negen van elke tien middelzware en zware vrachtwagens die in Europa gebouwd worden.

De Europese Commissie stelde vast dat de vrachtwagenbouwers van 1997 tot 2011 voor de hele Europese markt illegale afspraken hebben gemaakt over prijsstijgingen, de timing voor de invoering van nieuwe uitstoottechnologie en het doorrekenen van die kosten naar klanten.

"Het is niet aanvaardbaar dat deze producenten een kartel vormden in plaats van elkaar te beconcurreren", verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager.

MAN onthulde het bestaan van het kartel en ontsnapt aan een boete. Alle ondernemingen erkenden hun betrokkenheid. Daimler slikt de grootste boete. Het bedrijf moet meer dan 1 miljard euro neertellen. DAF volgt met een boete van 752 miljoen, voor Volvo (670 miljoen) en Iveco (494 miljoen).

(Belga/BO)

MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF zijn samen goed voor ongeveer negen van elke tien middelzware en zware vrachtwagens die in Europa gebouwd worden. De Europese Commissie stelde vast dat de vrachtwagenbouwers van 1997 tot 2011 voor de hele Europese markt illegale afspraken hebben gemaakt over prijsstijgingen, de timing voor de invoering van nieuwe uitstoottechnologie en het doorrekenen van die kosten naar klanten. "Het is niet aanvaardbaar dat deze producenten een kartel vormden in plaats van elkaar te beconcurreren", verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. MAN onthulde het bestaan van het kartel en ontsnapt aan een boete. Alle ondernemingen erkenden hun betrokkenheid. Daimler slikt de grootste boete. Het bedrijf moet meer dan 1 miljard euro neertellen. DAF volgt met een boete van 752 miljoen, voor Volvo (670 miljoen) en Iveco (494 miljoen). (Belga/BO)