De vakbond ziet in de aankondiging alvast een sterk signaal. "Wat zien we in tijden van crisis? Dat de meeste productiebedrijven al hun uitzendkrachten en tijdelijke werknemers de laan uitsturen", zegt Jos Buschgens van ACV-Metaal.

Bij Magna, dat in de onderhandelingen rond Opel Antwerpen werd afgeschilderd als een boeman voor zijn personeel, werd vanuit de ondernemingsraad tussen directie en bonden overeengekomen dat 30 nieuwe mensen een contract van bepaalde duur krijgen. Die contracten zouden later worden omgezet in een overeenkomst van onbepaalde duur.

Volgens de vakbondsman gaat het om jongeren van allochtone afkomst, "die heel vaak alleen worden gebruikt om als uitzendkracht de gaten op te vullen en nadien weer even snel de laan worden uitgestuurd".

Magna Belplas is het vroegere Decoma Belplas, dat bumpers maakt voor onder andere de Audi A1 en de Ford Mondeo. Er werken momenteel 260 mensen, zonder de 30 extra jobs die vrijdag werden aangekondigd. Het bedrijf maakt wel al sinds 2001 verlies.

De vakbond ziet in de aankondiging alvast een sterk signaal. "Wat zien we in tijden van crisis? Dat de meeste productiebedrijven al hun uitzendkrachten en tijdelijke werknemers de laan uitsturen", zegt Jos Buschgens van ACV-Metaal. Bij Magna, dat in de onderhandelingen rond Opel Antwerpen werd afgeschilderd als een boeman voor zijn personeel, werd vanuit de ondernemingsraad tussen directie en bonden overeengekomen dat 30 nieuwe mensen een contract van bepaalde duur krijgen. Die contracten zouden later worden omgezet in een overeenkomst van onbepaalde duur. Volgens de vakbondsman gaat het om jongeren van allochtone afkomst, "die heel vaak alleen worden gebruikt om als uitzendkracht de gaten op te vullen en nadien weer even snel de laan worden uitgestuurd".Magna Belplas is het vroegere Decoma Belplas, dat bumpers maakt voor onder andere de Audi A1 en de Ford Mondeo. Er werken momenteel 260 mensen, zonder de 30 extra jobs die vrijdag werden aangekondigd. Het bedrijf maakt wel al sinds 2001 verlies.