De Amerikaanse actrice Taunya Renson-Martin volgde begin deze eeuw de liefde naar België. Ze speelt nog steeds kleine rolletjes (onder meer in de series Cordon en Het Goddelijk Monster), maar nu is het ondernemerschap haar hoofdrol. In 2008 richtte ze Mach Media op. Het communicatiebureau telt intussen zeventien werknemers van onder meer Poolse, Ierse en Indonesische afkomst, en heeft naast het hoofdkantoor in Gent ook een vestiging in Washington DC. Mach Media biedt communicatiediensten en digitale strategieën aan, gaande van websites beheren over leads genereren tot interne communicatie, pr en reclame. Het werd dit jaar voor de tweede keer op rij opgenomen in de lijst met de snelst groeiende Europese privébedrijven van het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc.
...

De Amerikaanse actrice Taunya Renson-Martin volgde begin deze eeuw de liefde naar België. Ze speelt nog steeds kleine rolletjes (onder meer in de series Cordon en Het Goddelijk Monster), maar nu is het ondernemerschap haar hoofdrol. In 2008 richtte ze Mach Media op. Het communicatiebureau telt intussen zeventien werknemers van onder meer Poolse, Ierse en Indonesische afkomst, en heeft naast het hoofdkantoor in Gent ook een vestiging in Washington DC. Mach Media biedt communicatiediensten en digitale strategieën aan, gaande van websites beheren over leads genereren tot interne communicatie, pr en reclame. Het werd dit jaar voor de tweede keer op rij opgenomen in de lijst met de snelst groeiende Europese privébedrijven van het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc. Die ranglijst, de Inc. 5000 Europe, wordt gemaakt op basis van omzet en groeipercentage. De omzet van Mach Media steeg tussen 2013 en 2016 met 53,82 procent, tot 2,38 miljoen euro. Die groei kwam er in een sector die het moeilijk heeft. Door de digitalisering veranderde de verhouding tussen de marketingcommunicatiebureaus en hun klanten. De reclamebureaus nemen een almaar grotere strategische rol op zich, zeker voor bedrijven met een relatief klein marketingteam. Mach Media kiest voor groei zonder al te snel nieuwe werknemers in dienst te nemen, omdat zoiets een communicatiebureau kwetsbaar maakt bij tegenslag. "Elke keer wanneer er een nieuwe trend is, nemen sommige bureaus nieuwe mensen in dienst om alle vaardigheden zelf in huis te hebben", zegt Taunya Renson-Martin. "Als je dat doet, moet je het 'beest blijven voederen". In plaats daarvan werkt Mach Media met gespecialiseerde partners. "Daarnaast gaan veel agentschappen er vooral prat op hoe creatief ze zijn, maar voor ons is het belangrijker slim te zijn en te denken als zakenmensen, te weten wat hun strategie en doelen zijn. Voor heel wat traditionele bedrijven bijvoorbeeld zijn sociale media nog nieuw. Ze beginnen pas te beseffen dat ze sociale media moeten gebruiken en daarvoor veel middelen nodig hebben", vervolgt Renson-Martin. Mach Media vond bovendien een niche in zijn sector. Zijn klanten zijn voornamelijk multinationals. "We zien onszelf als een culturele vertaler bij communicatie. Een Amerikaans bedrijf dat zaken doet in Europa, leert snel dat het niet dezelfde aanpak en toon kan gebruiken als in de Verenigde Staten, en omgekeerd", zegt Taunya Renson-Martin. Een van die klanten is Entrada Group, een Amerikaanse bedrijf dat buitenlandse bedrijven advies geeft over hoe ze een productievestiging kunnen opzetten in Mexico. Noord-Amerikaanse bedrijven benadert het op een andere manier dan Europese ondernemingen. Amerikanen en Canadezen zijn hun ligging uiteraard meer vertrouwd met de geografie, het bedrijfsleven en de arbeidsmarkt van Mexico, maar Entrada pakt ook de marketing anders aan. "Voor Europese bedrijven is het vooral belangrijk dat Mexico 46 vrijhandelsakkoorden heeft en vlak naast de VS en Canada ligt, zodat ze een nieuwe markt betreden, vanwaar ze kunnen exporteren naar de Verenigde Staten en Canada", zegt business development manager Europa Gabriele Schwinghammer. "De lage arbeidskosten zien ze meer als een extra voordeel. Maar bij Amerikaanse producenten focussen we in onze marketing op die lage operationele kosten, want voor hen is dat een belangrijk concurrentieel voordeel." Dankzij zijn langetermijnrelaties met klanten, zijn rol als 'culturele vertaler' en doorverwijzingen kon Mach Media de afgelopen jaren meegroeien met de bedrijven waarvoor het werkt. Dat verklaart mee de opname in de lijst van met snelgroeiende bedrijven. Maar de afgelopen jaren stagneerde de groei voor het eerst en moest Taunya Renson-Martin een "extra managementlaag" creëren. "Tot twee jaar geleden rapporteerde iedereen aan mij. Nu is er een directeur voor de VS en een voor België", zegt Renson-Martin. "2017 had dus een kleinere groei, maar 2018 wordt weer heel sterk. We deden business development en lead generation voor iedereen, behalve voor onszelf. Dus, zeiden we, laten we dat ook eens op onszelf toepassen. De eerste resultaten zijn er al." Mach Media is een onderdeel van Across Group, waarvan de internetondernemer en auteur Peter Hinssen een van de medeoprichters is. De meeste andere delen van Across Group zijn de afgelopen jaren verkocht. Zo ging de technologiepoot naar Delaware Consulting. Peter Hinssen, die naam maakte met Porthus en innovatie-adviseur nexxworks mee oprichtte, is wel nog altijd een van de partners in Mach Media. Een andere investeerder in Mach Media, en net als Hinssen serieel ondernemer, is Luc Osselaer. Renson-Martin wil blijven groeien met haar bedrijf, maar daarbij staat ze net als zoveel ondernemers voor haar voor de kwadratuur van de cirkel: hoe de voordelen van een klein bedrijf, waar iedereen elkaar kent, behouden tijdens een groeischeut. "Ik zou graag willen weten hoe we groeien zonder te verliezen wat we nu hebben. Dat we in het bedrijf met elkaar en onze klanten verbonden zijn, dat iedereen recht van spreken heeft en dat we ideeën delen, dat is perfect met deze omvang. Groter worden betekent dat je je moet opdelen in teams. Ik werk veel met internationale bedrijven en daar zie ik wat ik hier niet wil zien gebeuren: complexiteit, bureaucratie, mensen die de voeling verloren hebben met wat op de werkvloer gebeurt, of de vele veranderingsprogramma's." Hoe dat precies moet, weet Taunya Renson-Martin nog niet, al heeft ze wel al een idee. Het komt erop aan dat de werknemers zich niet beperken tot het uitvoeren van hun functie, maar meedenken als ondernemer en zich verantwoordelijk voelen voor het hele bedrijf. Dat kan alleen als het management transparant is, zegt de ondernemer. "Wij delen elk kwartaal met iedereen - zelfs met stagiairs - hoeveel omzet er is en hoe hoog te kosten zijn. Als we onze doelen niet halen, praten we over hoe we er iets aan kunnen doen. Onze mensen redeneren als een entrepreneur."