Zonder de bijzonder gulle post 'subsidies en tegemoetkomingen van de overheid' is de luchthaven van Charleroi niet leefbaar. In 2017 sprokkelde Brussels South Charleroi Airport 35,5 miljoen euro op die manier. Dat is een derde van de totale bedrijfsinkomsten, want de omzet kwam uit op 70 miljoen euro. Dat is een mooie klim met 7 procent. Het aantal passagiers steeg met 5 procent naar 7,7 miljoen.
...

Zonder de bijzonder gulle post 'subsidies en tegemoetkomingen van de overheid' is de luchthaven van Charleroi niet leefbaar. In 2017 sprokkelde Brussels South Charleroi Airport 35,5 miljoen euro op die manier. Dat is een derde van de totale bedrijfsinkomsten, want de omzet kwam uit op 70 miljoen euro. Dat is een mooie klim met 7 procent. Het aantal passagiers steeg met 5 procent naar 7,7 miljoen.Maar de voorbije vijf jaar stegen de bedrijfskosten met 29 procent (zie tabel), terwijl de omzet slechts met 15 procent klom. De financiering van de groei kost de luchthaven meer dan hij opbrengt. Het gros van de infrastructuurkosten is bovendien voor rekening van Sowaer, een gewestelijk overheidsvehikel voor het beheer van de Waalse luchthavens.Charleroi hinkt dus ver achter op Zaventem. Die Brusselse luchthaven haalde vorig jaar een omzet van 526 miljoen euro (met 25 miljoen passagiers en ook andere inkomsten, zoals vracht en vastgoedopbrengsten), goed voor een bedrijfswinst van 209 miljoen euro. De bedrijfswinst van Charleroi verbleekt bij die prestatie: 2,4 miljoen euro.Dat alles hangt samen met het profiel van de luchtvaartmaatschappijen in Brussels South. De Ierse budgetvlieger Ryanair heeft in Charleroi nog altijd een marktaandeel van 78 procent, al daalt dat aandeel. Maar ook de andere carriers lokken vooral budgetreizigers. Het nummer twee is Tuifly (9,7%), dan volgt Wizz Air (9,5%). En liefst 1,1 miljoen passagiers namen vorig jaar een pendelbus vanuit Brussels South naar Brussel, Gent of Rijsel.De luchthavenuitbater kan niet veel geld uit zijn passagiers halen. Brussels South Charleroi Airport verdient 1,82 euro per vertrekkende passagier (of in totaal 6,9 miljoen euro) via luchtvaartgebonden inkomsten (onder meer het tanken van de vliegtuigen, inkomsten uit overtollig gewicht van de bagage of ticketverkoop). Beter is het gesteld met de inkomsten uit de commerciële concessies. Per vertrekkende passagier zijn die goed voor 8,22 euro, of een totaal van 31,3 miljoen euro. Alhoewel, in Zaventem leverden alleen al de winkels van uitbater Internatonal Duty Free (het voormalige Belgian Sky Shops) datzelfde bedrag op in 2016. In Charleroi bevat dat bedrag álle commerciële concessies: de parkings, de horeca, de winkels, de pendelbussen.Charleroi wil zijn passagiersinkomsten opkrikken via intercontinentale vluchten. Sinds juni vliegt Air Belgium naar Hongkong. Maar koken kost geld: Brussels South Charleroi Airport steunt Air Belgium bij die uitbouw met 9 miljoen euro.Het gevolg? Brussels South Charleroi Airport betaalde geen dividenden in 2017. De luchthavenuitbater in Zaventem kon zijn aandeelhouders met 73 miljoen euro dividenden verwennen.