Gewezen sp.a-coryfee Luc Van den Bossche begon na zijn politieke aan een financieel-economische loopbaan. Eind 2004 werd hij CEO en voorzitter van de raad van bestuur van de luchthavenuitbater Brussels Airport Company, nadat het Australische Macquarie een meerderheidsbelang had verworven in de onderneming. In 2006 werd Van den Bossche uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur, tot september 2011. Van den Bossche is nu de voorzitter van de raad van bestuur van Optima Global Estate, de vastgoedpoot van de Oost-Vlaamse vermogensbeheerder.
...

Gewezen sp.a-coryfee Luc Van den Bossche begon na zijn politieke aan een financieel-economische loopbaan. Eind 2004 werd hij CEO en voorzitter van de raad van bestuur van de luchthavenuitbater Brussels Airport Company, nadat het Australische Macquarie een meerderheidsbelang had verworven in de onderneming. In 2006 werd Van den Bossche uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur, tot september 2011. Van den Bossche is nu de voorzitter van de raad van bestuur van Optima Global Estate, de vastgoedpoot van de Oost-Vlaamse vermogensbeheerder.In een interview met Trends haalt Van den Bossche scherp uit naar de acties van de luchthavenpolitie. Zij zorgden voor een dagenlange uitstel van de herstart in Zaventem. Met die luchthaven komt het op de langere termijn overigens wel weer goed, benadrukt de voormalige topman van Brussels Airport Company.Luc Van den Bossche: "Blijkbaar is het geheugen van deze vakbonden nogal selectief: de luchthavenpolitie is sinds jaar en dag volwaardig lid van het Lokaal Veiligheidscomité van de luchthaven. En dus mee verantwoordelijk voor de veiligheidsmaatregelen op de luchthaven. Blijkbaar vergeten ze uit gemakzucht dat het veiligheidsbeleid geformuleerd wordt als een resultaat van diverse lijnen: de financiële mogelijkheden, de eigenheid van de omgeving, de technisch mogelijke graad aan veiligheid en de mate van acceptatie door de klant van de maatregelen. Dat is dus heel wat ingewikkelder dan de slogantaal die gehanteerd werd."Luc Van den Bossche: "Dat er na zo'n drama er een rustige en kritische evaluatie moet komen, met als uiteindelijk doel mogelijke verbeteringen, is onbetwistbaar. Maar niet de dag na het drama. Want dan mist het debat diepgang. Het steunt immers niet op een grondige evaluatie van alle elementen. Bovendien blijft het veelal beperkt tot slogantaal met een zwaar populistisch sausje, surfend op de stroom van grote emoties. Wie werkt op de luchthaven, heeft zeker een mening over veiligheid op de werkplek. Maar de optelsom van die inzichten vormt nog geen coherent veiligheidsbeleid. En de vakbonden lijken me niet direct academische instituten overlopend van wijsheid over veiligheidsbeleid. Het geheel, en vooral het moment waarop, zorgt voor een vieze smaak in mijn mond. Ik hou niet van lijkenpikkers."Luc Van den Bossche: "De aanslag zal onbetwistbaar een duidelijke weerslag hebben op de jaarbalans van Brussels Airport Company en van andere maatschappijen met belangrijke activiteit op de luchthaven. Met nog naweeën de volgende jaren. Maar op lange termijn maak ik me geen zorgen. Er komt een volledig herstel. Economisch is Zaventem uiterst belangrijk voor dit land. Na de Antwerpse haven is de luchthaven de tweede economische groeipool."Luc Van den Bossche: "De eerste maanden zal Zaventem minder goed in de markt liggen. Maar zoals met alles wordt door het mediageweld de herinnering snel vager, minstens minder bedreigend. En we zullen ons ook meer bewust worden van het feit dat geen absolute veiligheid gegarandeerd kan worden. Zeker niet op plekken waar veel mensen samen zijn. Waar de eerste dagen na zo'n drama sprake kan zijn van leven in angst, zal naarmate de tijd verstrijkt dit gevoel vervangen worden door leven met een zekere mate van onzekerheid. Op termijn blijft Zaventem een aantrekkelijke luchthaven, een poort naar de wereld."Luc Van den Bossche: "Andere luchthavens zullen wel bekendheid winnen omdat ze nu in nood ingeschakeld worden. Dat blijft voor hen een pluspuntje, weliswaar beperkt. Maar bedreigend zal dat niet zijn voor Zaventem. Het aanbod van vluchten, de infrastructuur en het professionalisme bepalen in grote mate de aantrekkelijkheid van een luchthaven. En dat zijn en blijven de hoofdtroeven van Zaventem."