Leasingmaatschappij Alphabet zet in op nieuwe mobiliteitsdiensten

© KAREL DUERINCKX

Het leasingbedrijf Alphabet Belgium is uitgegroeid tot de derde speler op de Belgische markt. Erik Swerts, de nieuwe topman, wil sneller blijven groeien dan de markt en het bedrijf nog wendbaarder maken om vlotter in te spelen op de nieuwe mobiliteitsbehoeften.

Alphabet Belgium, een dochterbedrijf van BMW Group, beheert in ons land met 210 medewerkers een zakelijke vloot van 52.000 voertuigen. “Sinds vorig jaar zijn we een topdriespeler op de Belgische markt”, zegt Erik Swerts (53), sinds september 2017 de CEO van Alphabet België en Luxemburg. “De groei zat goed, zowel in vloot als in rendement. Dit jaar is ook goed begonnen, al merken we in het eerste kwartaal dat de markt wat aarzelt. Er speelt wel wat in mobiliteit.”

De topman verwijst naar de discussies over cash-for-car, het mobiliteitsbudget, de diesel die even duur wordt als benzine, de gewijzigde fiscaliteit voor hybride wagens, enzovoort. “Groei van de vloot is één ding. Die moet samengaan met groei in rendement. Dat is moeilijk. België kent een heel competitieve leasingmarkt. Grote bedrijven werken doorgaans met verschillende leasingbedrijven. Iedereen vergelijkt constant”, zegt Swerts.

Mobiele technologie

“De wereld verandert. Het gaat niet meer enkel om de auto, het gaat om de mobiliteit in zijn geheel met de alle oplossingen die beschikbaar zijn”, weet Swerts. “Dat mensen hun wagen zullen combineren met een fiets en openbaar vervoer is maar één dimensie van dat verhaal. We zien ook dat de inzichten over mobiliteit anders zijn bij verschillende generaties. Vroeger was elk antwoord op een mobiliteitsbehoefte per definitie de auto, nu niet meer.”

‘Met technologie kan al heel veel, maar de mensen zijn er nog niet klaar voor’

Volgens Erik Swerts zal de mobiele technologie een prominente rol spelen in de mobiliteit van de toekomst. “Als ik mij morgen moet verplaatsen van Aartselaar naar Zwijnaarde, zal een app voor mij de vervoerscombinaties regelen. Ik neem eerst de taxi naar het station in Berchem, dan de trein naar Gent en in Gent-Sint-Pieters staat een deelfiets klaar.” De rol van een leasingbedrijf als Alphabet in dat verhaal is dat systeem met de mobiliteitsdiensten aan te bieden op een gebruiksvriendelijk platform en de hele backoffice te regelen. “De leasingmaatschappij die daar het beste in slaagt, zal het meest succes hebben als mobiliteitsprovider van morgen”, verwacht Swerts.

Alphabet heeft het dienstenaanbod al verbreed om in te spelen op die nieuwe mobiliteitsbehoeften. Een paar honderd bestuurders combineren hun leasingwagen al met een fiets. “Naarmate de jongere generaties een grotere impact krijgen in de bedrijven, zal er meer veranderen. Zij kijken heel anders aan tegen het hebben van een wagen. Ze kiezen vlotter voor een kleinere wagen met een mobiliteitskaart bijvoorbeeld.”

Deelauto’s en mobiliteitsbudget

“We hebben veel nieuwe diensten klaar. AlphaCity is ons autodeelconcept voor bedrijven. 80 procent van de tijd staan de bedrijfswagens stil op de parking. Bedrijven kunnen besparen op hun vlootkosten door het aantal wagens te verminderen en ze te delen”, legt Swerts uit. Alphabet heeft klanten die aan de slag gaan met het autodeelsysteem. “Die zijn heel tevreden. Toch merken we dat het moeilijk is bedrijven die stap te laten nemen”, geeft Swerts toe. “Met technologie kan al veel, maar de mensen zijn er nog niet klaar voor.”

‘Het mobiliteitsbudget is geen verkeerd idee, maar het zou veel sneller kunnen gaan’

Een andere kans voor het leasingbedrijf is de invoering van het mobiliteitsbudget waaraan de federale regering werkt. “Dat is geen verkeerd idee, maar het zou veel sneller kunnen gaan. Het is nog wachten hoe de regering het concreet zal uitwerken. Wij zijn goed geplaatst om daar een succesvolle rol in te spelen. Wij kennen de klanten en hun mobiliteitsbehoeften”, zegt Swerts. Met de lancering van het AlphaFlex-aanbod, waarmee gebruikers de auto, de fiets en het openbaar vervoer kunnen combineren, speelt het leasebedrijf nu al in op de integratie van het multimodale mobiliteitsbudget in de mobiliteitsplannen van bedrijven.

Alphabet boort ook de groeimarkt van de private lease aan. “De klassieke opdeling tussen werk en privé is vervaagd. We zitten stilaan ook met generaties bestuurders die nooit anders gekend hebben dan leasing en huurformules”, stelt Erik Swerts. Alphabet komt met een business-to-employee-aanbod waarmee het de particuliere klanten benadert via de werkgevers. Volgens Swerts sluit die aanpak goed aan bij de manier waarop Alphabet de marktleider is geworden in het segment van de cafetariaplannen in België. “Die flexibele vorm van verloning is voor bedrijven een kans om zich als aantrekkelijke werkgever te profileren. Werknemers die geen recht hebben op een bedrijfswagen kunnen zo toch voor een leasingformule kiezen.”

Benzine, diesel of elektrisch?

Erik Swerts ziet het aandeel van benzinewagens gestaag groeien in de Belgische Alphabet-vloot. “We zitten bij de nieuwe bestellingen aan 67 procent diesels en 33 procent benzinemotoren. Hybride- en elektrisch aangedreven voertuigen blijven redelijk beperkt, mede door het gebrek aan een stimulerend fiscaal beleid. Twee jaar geleden waren de diesels nog goed voor 99 procent van de vloot”, zegt de topman. “Over vier jaar zal benzine de nieuwe norm zijn. De verschuiving naar benzine zou veel sneller kunnen gaan als de fiscaliteit morgen verandert.” De autofiscaliteit is nog altijd CO2-gedreven, terwijl de CO2-uitstoot maar één dimensie van vervuiling is. “Het beleid zegt dat je met diesel moet rijden, want diesels stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren. Aan de andere kant wordt de prijs voor diesel opgetrokken naar het niveau van de benzine. Dat begrijp je toch niet. Zo krijgen bedrijven tegenstrijdige signalen. Wat moeten ze doen? Dat verklaart ook de aarzeling op de markt”, stelt Swerts.

Leasingmaatschappij Alphabet zet in op nieuwe mobiliteitsdiensten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content