Volgens de cijfers van ACEA, de Europese koepel van autoconstructeurs, werden in de Europese Unie in november 938.021 nieuwe wagens ingeschreven. Dat is een stijging met 1,2 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Over de eerste elf maanden van 2013 kampt de Europese autoverkoop wel nog met een daling met -2,7 procent in vergelijking met de periode januari-november in 2012. Tot en met november van dit jaar telde de Europese Unie meer dan 10,9 miljoen nieuwe inschrijvingen.

De grootste toename in november vond plaats in het Verenigd Koninkrijk (+7%) en Spanje (+15,1%). Opmerkelijke dalingen waren er in de drie grootste eurolanden Duitsland (-2%), Frankrijk (-4%) en Italië (-4,5%). In ons land sukkelde de autoverkoop in november - volgens ACEA - met 10,6 procent achteruit tot 32.023 wagens. In de periode januari-november was er op jaarbaisis een beperkte daling met 0,7 procent tot 460.984.

De Europese autoverkoop werd in november vooral aangetrokken door een toenemende vraag naar wagens van de Volkswagen- en Renault-groep. (Bloomberg/BO)

Volgens de cijfers van ACEA, de Europese koepel van autoconstructeurs, werden in de Europese Unie in november 938.021 nieuwe wagens ingeschreven. Dat is een stijging met 1,2 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste elf maanden van 2013 kampt de Europese autoverkoop wel nog met een daling met -2,7 procent in vergelijking met de periode januari-november in 2012. Tot en met november van dit jaar telde de Europese Unie meer dan 10,9 miljoen nieuwe inschrijvingen. De grootste toename in november vond plaats in het Verenigd Koninkrijk (+7%) en Spanje (+15,1%). Opmerkelijke dalingen waren er in de drie grootste eurolanden Duitsland (-2%), Frankrijk (-4%) en Italië (-4,5%). In ons land sukkelde de autoverkoop in november - volgens ACEA - met 10,6 procent achteruit tot 32.023 wagens. In de periode januari-november was er op jaarbaisis een beperkte daling met 0,7 procent tot 460.984. De Europese autoverkoop werd in november vooral aangetrokken door een toenemende vraag naar wagens van de Volkswagen- en Renault-groep. (Bloomberg/BO)