Koopjes! De allerlaatste!

© Belga

Stefanie Vyncke, advocaat bij Sirius Legal, vindt dat de kleinhandel zich onterecht zorgen maakt over het onvermijdelijke verdwijnen van onze huidige koopjeswet.

Het is een traditie in ons land: in juni is het hommeles over de koopjes en de sperperiode. Stefanie Vyncke, advocaat bij Sirius Legal, vindt dat de kleinhandel zich onterecht zorgen maakt over het onvermijdelijke verdwijnen van onze huidige koopjeswet. Weet u waarom wij als enigen in Europa een sperperiode nodig hebben?

Vyncke: De vier belangrijkste elementen in onze koopjeswet, die in strijd zijn met de Europese richtlijn, betreffen de sperperiode, de prijsaankondigingen, de verkoop met verlies en de uitverkopen. Het probleem met de Belgische regels is dat ze niet noodzakelijk ten goede komen van de consumenten maar in de eerste plaats dienen om concurrenten tegen elkaar te beschermen. De richtlijn stelt dat alles wat verkoopbevorderend is, in het voordeel is van de consument en dus toegelaten moet worden.

De kleinhandel voert aan dat ze die instrumenten nodig heeft om tegen de grote ketens te kunnen optornen.

Het is alvast niet zo dat er elders in Europa geen middenstand meer zou bestaan en er wordt dan ook algemeen aangenomen dat de richtlijn voldoende regels bevat die ook de middenstand beschermen. Grote ketens mogen bijvoorbeeld geen misbruik maken van hun machtspositie. De wet ‘marktpraktijken’ bevat een lijst van een 30-tal dingen die hoe dan ook verboden zijn. Zo mogen campagnes niet agressief of misleidend zijn. Ook alles wat concreet beschouwd kan worden als oneerlijk, ook tussen concurrenten onderling, blijft verboden.

En kunnen kleine zelfstandigen die rechten ook laten gelden?

In de VS kunnen mensen met eenzelfde klacht samen een geding aanspannen volgens het class action-principe. In België ligt een wetsvoorstel voor een collectieve procedure op tafel. Ook vandaag al kunnen middenstanders samen een proces aanspannen, maar een class action-wetgeving zal het zeker gemakkelijker maken. (LB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content